Kurt Busiek interview

Een van de meeste populaire, zo niet meest productieve, schrijvers van het moment is zonder twijfel Kurt Busiek. Busiek werd voor het eerst echt opgemerkt door zijn samenwerking met Alex Ross op het Marvels project. Daarna kreeg Busiek heel veel aanbiedingen en oogst hij op dit moment lovende kritieken voor zijn werk op Untold Tales of Spider-Man en zijn eigen creatie, Astro City.
Gelukkig wist hij voor de 'Nuff Said tijd vrij te maken. Hieronder volgt de weerslag van het interview dat wij met Kurt Busiek hadden en waarin wij met hem onder andere over zijn voorbeelden, zijn werk en de huidige toestand bij Marvel praten.

Kurt, kun je ons vertellen waar en wanneer je geboren bent?
Ja zeker, ik ben geboren op 16 september 1960 in Boston, Massachusetts.

Hoe ben je begonnen met het lezen en verzamelen van comics?
Tja, dat is moeilijk te zeggen. Als kind was ik niet iemand doe elke week naar de winkel ging om comics te kopen. Ik weet nog wel dat ik gek van Batman was, en ik kan me uit die tijd ook nog een heleboel Batman verhalen herinneren. Het probleem was dat ik thuis geen comics mocht hebben, dus degene die ik kocht moest ik snel lezen en weggooien voordat ik thuis was. Totdat ik op een dag Daredevil #120 kocht, het eerste deel van een vier delig verhaal. Ik was zo geïntegreerd dat ik de rest wilde hebben en het hele verhaal ook nog eens in een stuk wilde lezen. Toen Daredevil #121 uitkwam had ik al een plaatselijke comic winkel gevonden en begon ik back issues van Daredevil en X-Men te kopen, dat was in 1974, net voor 'the all new, all different X-Men' begon.

Wat vond je in die tijd nog meer goed leesvoer?
Alles wat Milton Cannif maakte. Zijn Terry and the Pirates en Steve Canyon zijn klassiekers. Verder X-Men van zowel Lee & Kirby als Thomas & Roth, Steve Engelhart's Avengers en Lee en Heck's Iron Man verhalen in Tales of Suspense. En natuurlijk de serie die mij aanspoorde om comics te gaan verzamelen, Daredevil. Vooral de Lee & Colan delen zijn uit de kunst.

En tegenwoordig?
Vanuit de mainstream vind ik vooral Flash en Savage Dragon erg goed. Mark Waid en Erik Larsen doen goed werk voor de superhelden comics. Sandman stopt er helaas mee. Ook die serie ligt bij mij altijd bovenop de stapel, net als Bone trouwens. Een van de meest ondergewaardeerde series is Kane van Paul Grist. Iedereen zou die serie moeten proberen.

Hoe ben je eigenlijk professioneel comic schrijver geworden?
Ik schreef vroeger heel veel brieven naar diverse comic series en werkte mee aan fan tijdschriften, die veel op jullie magazine lijken trouwens. Daarnaast volgde ik veel vakken op college, waarvan ik dacht dat ze mij zouden helpen om comic schrijver te worden. Het idee speelde al vroeg bij me. Voor een van die vakken heb ik Dick Giordano geïnterviewd. Tijdens het interview vroeg ik hem hoe iemand een voorstel voor een verhaal bij hem in moest leveren. Hij had me direct door en vroeg me een paar voorbeelden van mijn werk naar hem toe te sturen. Ik heb diezelfde dag nog vier scripts geschreven (voor The Brave & The Bold, Supergirl, Flash en Superman). Helaas konden de editors om diverse redenen mijn verhalen niet gebruiken, maar Ernie Colon, de editor van Flash, huurde mij wel om een verhaal te schrijven voor Tales of the Green Lantern Corps. Dat werd mijn eerste betaalde werk. Daarna ging ik een tijdje naar Marvel waar ik een jaar lang Powerman & Iron Fist schreef.

Zijn er nog mensen waar je graag mee samen zou werken?
Een hele berg, variërend van levende legendes als Alex Toth en John Romita sr. tot namen van nu, zoals Lee Weeks en John Romita jr. Maar er zijn er zoveel dat het veel te lang duurt om ze allemaal op te noemen.

Rob Liefeld en Jim Lee hebben sinds kort creatieve vrijheid over een aantal klassieke Marvel figuren. Zijn er figuren waar jij zulke vrijheid mee wilt hebben?
Natuurlijk. Er zijn er drie die ik graag onderhanden neem. Dat zijn Iron Man, Hawkeye en de Hal Jordan Green Lantern. Maar ja, Iron Man is naar Jim gegaan, Rob heeft Hawkeye en Hal Jordan is nu een psychopaat, dus ik heb op het moment geen geluk. Mocht ik toch eens de kans krijgen dan zou ik zoveel mogelijk naar de roots van de figuren terug keren. Tony Stark is als zakenman, playboy en avonturier een oneindige bron voor verhaal mogelijkheden. Hawkeye is een inspirerend figuur, omdat hij zonder echte supergaven, maar door training en doorzettingsvermogen, veel sterkere vijanden kan verslaan. Daarnaast heeft hij ook nog eens heel veel pech en daardoor kan iedereen zich wel eens met hem vereenzelvigen. En Hal Jordan als Green Lantern is een soort Indiana Jones met het meest veelzijdige wapen in het universum, dat moet aanslaan bij de lezers van vandaag de dag. Alle drie de figuren vind ik geweldig en ik zou heel graag een kans krijgen om ze eens te schrijven, zoals ik vind dat ze moeten zijn.

Laten we even overschakelen op het werk waarmee je bekendheid kreeg. Wie bedacht het idee van Marvels?
Alex Ross en ik samen. Alex wist dat hij een verhaal wilde maken over de grootste helden uit het Marvel universum, maar hij had nog geen uitgewerkt verhaal. Sinds de figuren waar Alex iets mee wilde doen, de originele Human Torch en Gwen Stacy bevatte, wisten we dat het een verhaal zou worden dat over een vrij grote tijdsperiode verdeeld was. We gooiden wat balletjes op totdat we op het idee kwamen om de wereld door de ogen van een fotograaf te laten zien.

Was het gemakkelijk om Marvel in Marvels geïnteresseerd te krijgen?
Nadat ze de voorbeelden van Alex's werk gezien hadden? Nee hoor, geen enkel probleem. Ik moest het verhaal iets aanpassen, maar dat waren hele kleine veranderingen.

Had Alex een invloed op het plot van Marvels?
Natuurlijk. Zoals ik al zei is het verhaal gemaakt rond de figuren die hij wilde schilderen, dus dat had direct betrekking op het plot. In eerste instantie dachten zowel Alex als ik dat we nieuwe verhalen moesten maken. Maar toen opperde Tom DeFalco dat het misschien beter was om de fotograaf in ons verhaal te laten reageren op gebeurtenissen die reeds in de Marvel geschiedenis plaats hadden gevonden. Hierdoor moest ik het hele verhaal weer van vooraf aan opbouwen, want ik moest een heleboel onderzoek doen om niet van de Marvel tijdlijn af te wijken.

Schreef je Marvels uit liefde voor de Silver Age of wilde je eens een verhaal vanuit een ander gezichtspunt vertellen?
Beide. Ik ben altijd gefascineerd geweest door de gedachte hoe een normaal mens een superheld zou zien. Ik had al een paar verhalen vanuit dit idee gemaakt, maar wilde dit groter uitwerken. Maar daarnaast ben ik ook een zeer grote fan van de verhalen uit de Silver Age. De terugkeer naar verhalen uit die tijd maakte Marvels alleen maar nog geweldiger voor mij.

Wat vind je van alle vervolgen op Marvels?
Ze kunnen beter al die verhalen op zichzelf laten staan en niet steeds aan Marvels koppelen. Maar er zijn wel een heleboel goede verhalen uit gekomen. Het moet echter speciaal blijven, anders wordt het gewoon een formule om geld te verdienen. Verhalen die over normale mensen gaan en hoe die naar superhelden kijken hoeven niet geschilderd te worden. Als je van geschilderd werk houdt hoeft er geen bepaald gezichtspunt aan vast te zitten. En als je alleen van plastic omslagen houdt kun je beter een plastic zeiltje kopen! Maar Marvels werkte omdat het speciaal was en de vervolgen erop zouden net zo verrassend moeten zijn.

Iets anders waar je mee bezig bent is Untold Tales of Spider-Man. Wat is jouw mening over de hele kloon controverse?
Tja, ik zou het niet gedaan hebben, maar het heeft wel een hoop losgemaakt, he?

Begrijp je dat veel mensen Untold Tales of Spider-Man nu als de enige echte Spider-Man comic zien?
Zeker weten. De lezers willen een Spider-Man waarvan zij het gevoel hebben dat het 'hun' Spider-Man is en geen kloon. Gelukkig kan ik dat aan hun geven.

Zou je niet liever een reguliere Spider-Man titel schrijven?
Nee hoor. Hoewel ik rekening heb te houden met de hele Marvel geschiedenis heb ik toch veel meer vrijheid dan degenen die de kern Spider-Man series schrijven. Zij moeten hun verhalen onderling coördineren (vier maandelijkse series, een quarterly, een team-up serie, mini series, etc.). Ik heb alleen rekening te houden met datgene dat Stan en Steve hebben gedaan, en dat ligt reeds vast, ik kan het zo onderzoeken.

Heeft de Marvel purge geen invloed op Untold Tales of Spider-Man?
Niet zover ik weet. We hebben een trouwe fanschare en zeer goede verkopen.

Wat vind je trouwens van die hele Marvel purge?
Ik vind het verschrikkelijk. Heel veel mensen zijn van de ene op de andere dag werkeloos geworden. De hele markt is overigens in een dip. Ik hoop dat we een manier vinden om veel nieuwe lezers te bereiken. Ik zie geen reden waarom comics maar zo'n klein deel van de hele vermaak-branche moeten zijn. Er zijn miljoenen mensen die van strips kunnen genieten, als we maar de juiste comics op de juiste tijd op de juiste plaats hebben liggen.

Wat voor onderzoek doe je voor een deeltje Untold Tales of Spider-Man?
Ik heb een tijdsbalk waarop alle gebeurtenissen van de eerste Marvel jaren staan. Daarop kan ik zien of een verhaal dat ik wil schrijven plaats moet vinden na bijvoorbeeld een bepaald nummer van de Fantastic Four. Op die manier houdt ik de continuïteit integer. Met behulp van de tijdsbalk kon ik bijvoorbeeld zien dat Sandman op dat moment net gevangen genomen was, maar dat in het eerstvolgende verhaal waarin hij opduikt, hij op de loop is voor de politie. Ik heb met Untold Tales of Spider-Man #3 een verhaal geschreven dat hiertussen past. Op deze manier behoud ik de continuïteit en hoeven de lezers toch niet alle geschiedenis te kennen om toch van het verhaal te kunnen genieten. Dit zelfde moest ik doen met alle Spidey figuren. Hun ontwikkeling in Untold Tales of Spider-Man moest overeenstemmen met de ontwikkeling die zij ooit in Amazing Spider-Man meemaakten.

Dan schakelen we over naar je meest recente project, Astro City. Hoe ben je op dit idee gekomen. Wat waren je invloeden?
Ik bedenk al jaren verhalen die niet in een normale superhelden comic thuishoren. Toch wilde ik deze verhalen vertellen. Een eerste concept hiertoe heb ik ooit bij Marvel ingeleverd. Het ging om een mini serie die Marvel Super Heroes zou gaan heten. Het ging hier over een café in het Baxter gebouw. In ieder deel zou iemand voor een hapje of een drankje binnen komen en de lezer zou deze persoon een deel lang volgen en zien hoe zijn leven door de superhelden wordt beïnvloed. Maar toen ik dit bij Marvel aanbood werd ik weggelachen. Na Marvels had ik echter meer in de melk te brokkelen. Ik heb toen alle verhalen die ik bedacht, maar nooit uitgebracht had in één stad plaats laten vinden. Die stad heet nu Astro City.
Als invloed kan ik niet een iemand of iets noemen. Mensen wiens werk mij beïnvloed hebben voor dit project zijn niet allemaal in de comic wereld actief. Laat ik maar gewoon wat namen noemen: William Goldman, Will Eisner, Archie Goodwin, Leonard Starr, Alan Moore en Scott McCloud.

Welke onderdelen van Astro City controleer je zelf?
Alles. Ik krijg het werk als het af is. Daarna edit ik en lees ik alles nog eens door. De enige die assistentie verleent is mijn vrouw, Ann.

Waarom koos je Brent Anderson als tekenaar?
Vanaf de eerste keer dat ik Brents werk zag (in Ka-Zar the Savage) ben ik er een liefhebber van. Op een gegeven moment had ik het idee om alle delen door verschillende tekenaars te laten doen en ik vroeg Brent of hij deel #1 wilde doen. Hij antwoordde positief. Toen bedacht ik dat hij misschien beter geschikt was voor het eerste lange verhaal (wat van #7 tot #12 gaat lopen). Ook hierop zei hij ja. Tenslotte vroeg ik "Brent , is het niet makkelijker als je gewoon de reguliere tekenaar wordt?" Brent zag dat ook wel zitten en nu zijn we met elkaar opgescheept. Je ziet wel dat het moeilijk met hem onderhandelen is.

Hoever heb je Astro City al gepland?
Toen ik op zoek naar een uitgeverij ging had ik twaalf delen klaar en wist ik hoe de eerste veertig delen zouden gaan lopen. Nu ben ik al veel verder. Ik weet al wat er in Astro City #100 gaat gebeuren.

Er is een langere periode tussen de nummers zes en zeven. Waarom is dat?
Brent is een beetje achterop geraakt. Het zowel tekenen als inkten van Astro City is veel werk en daardoor moeten we even een pauze inlassen om ervoor te zorgen dat Brent weer een buffer op kan bouwen, en we wilden liever niet aanbieden dan te laat uitkomen. Ook moet ik een aantal zakelijke beslissingen nemen gedurende deze periode. Dat kan ik mooi nu doen.

Kun je ons iets over de toekomst van Astro City vertellen?
Sorry, ik geef deze keer niets weg. Jullie lezers zullen moeten wachten.

Kurt, ben je niet bang dat je Mr. Silver Age begint te worden? Untold Tales of Spider-Man en Marvels spelen in die tijd en de Silver Age invloeden in Astro City zijn overduidelijk.
Ja, dat is inderdaad iets waar ik me wel een beetje zorgen over maak. Ik ben niet op zoek naar historische projecten. Untold Tales of Spider-Man en Amazing Fantasy zijn ideeën, waar Marvel naar mij toekwam. Maar ik weet dat ik als de geschiedenis man gezien wordt, terwijl ik niet dat stempel opgedrukt wil krijgen. Astro City is geen Silver Age comic, maar de stad heeft een geschiedenis die tot in de Silver Age teruggaat, en uit die tijd vertel ik ook wel eens verhalen.

Is het dan niet frustrerend om te zien dat je verhalen die niet Silver Age getint zijn middenin afgebroken worden (Regulators) of niet eens uitkomen (Youngblood Year One)?
Absoluut waar. Ik schrijf om mijn verhalen te vertellen, en als ik die verhalen niet af kan maken is dat zeer teleurstellend. Maar je kan er niets aan doen, anders dan gewoon weer opnieuw beginnen.

Is er een verschil als je voor Marvel, Image of jezelf schrijft?
Ja. Als ik voor mezelf schrijf is het direct tussen de lezer en mij. Ik bedenk een manier hoe ik het best met de lezer kan communiceren. Bij het schrijven voor een uitgever zijn er meer mensen wiens mening in deze communicatiemix telt. Andere mensen hebben invloed op mijn werk. Bij Astro City heb ik natuurlijk een veto. Als ik zeg dat iets niet gebeurt, dan gebeurt het ook niet. Als ik voor een uitgever werk dan heeft de uitgever het laatste woord. Maar als we het niet eens zijn, dan moet ik gewoon niet voor die persoon of die uitgever werken. Zo simpel is dat.

Kurt, bedankt voor je medewerking. Heel veel succes met al je projecten en laat ons niet te lang op Astro City #7 wachten!
Bedankt. Ik zal mijn best doen. Maar ook al mocht het wat langer duren, maak je niet ongerust. Astro City zal zeker doorgaan.

Kort bibliografie van Kurt Busiek.

Marvels Kurt Busiek's Astro City
Powerman & Iron Fist Untold Tales of Spider-Man
The Regulators The New ShadowHawk
Amazing Fantasy #16-18 Velocity

Home ] Artikelen ] English ] Reviews ] Tekeningen ] De verschenen nummers van de 'Nuff Said ] Links ] Interviews ] Info ] Figuren ]