America’s Best Comics

door René van Hasselaar

Meestal wordt in deze rubriek een serie in het zonnetje gezet omdat wij vinden dat deze wat extra aandacht kan gebruiken. Deze keer wordt er een compleet label uitgelicht, niet omdat dit label extra aandacht nodig heeft, de verkoopcijfers zijn erg goed ondanks de slechte comic tijden, maar omdat Alan Moore het gewoon verdiend om in het zonnetje gezet te worden. ABC is een aantal door Alan Moore bedachte, en ook geschreven comics. Het zijn grensverleggende series over nieuwe concepten of een nieuwe kijk op diverse zaken, het zijn gewoon ontzettend goed geschreven verhalen die bewijzen dat het superhelden genre nog niet dood is. We zullen in dit artikel in vogelvlucht een blik werpen op elke serie en hopelijk is dat genoeg voor een aantal mensen om een of meer van America’s Best Comics te proberen.

The League of Extraordinary Gentlemen
Zesdelige mini serie ($2.95) uitgegeven door ABC
Schrijver: Alan Moore
Tekenaar: Kevin O’Neill
Inkter: Kevin O’Neill

Dit is het begin van de ABC lijn, een verhaal dat zich afspeelt in de tijd van Edgar Allen Poe, Dr. Jekkyl and Mr. Hyde, Captain Nemo, Allan Quartermain en andere helden uit de pulp literatuur. Als het verhaal begint wordt Wilhelmina Murray er door de Engelse contra spionage op uitgestuurd om een aantal mensen bij elkaar te brengen. De Britse regering is er namelijk achter gekomen dat er een plot is om met behulp van fantastische nieuwe uitvindingen het Britse Imperium omver te werpen. De comic ademt perfect de sfeer uit van de periode (het einde van de 19e eeuw) waarin hij zich afspeelt. Dit uit zich in het verhaal zelf, de tekeningen en in de extraatjes. Deze laatste bestaan uit een vervolg verhaal in de echte pulp traditie, Allan and the sundered veil, waarvan in elk nummer vier pagina’s staan. Het verhaal is ook geschreven door Alan Moore en van illustraties voorzien door Kevin O’Neill. Als laatste zijn de advertenties die in de comic staan niet de gebruikelijke die we uit elke andere serie kennen, maar pastiches van advertenties zoals die in de kranten en pulp magazines van die tijd stonden. Alhoewel de losse deeltjes uitverkocht zijn, is alles nog als herdruk verkrijgbaar.

Tom Strong
ongoing serie ($2.95) uitgegeven door ABC
Schrijver: Alan Moore
Tekenaar: Chris Sprouse
Inkter: Al Gordon

Dit is Alan Moore’s versie van Superman en, vast niet toevallig, de eerste ongoing serie van ABC. In deel 1 wordt heel netjes de origine van Tom Strong verteld vanuit het gezichtspunt van Timmy Turbo, een jongen die lid is geworden van de fanclub van Tom Strong, de strongmen of America. De serie speelt zich af in een redelijk nabije toekomst waarin mensen zich via monorails verplaatsen, maar waarbij alles een behoorlijke retro look heeft. Het is kortom een ‘ouderwetse’ science fiction serie. Onze held heeft zijn ontstaan te danken aan zijn wetenschappelijke vader die in 1899 de beschaving de rug toekeerde om samen met zijn vrouw volgens zijn ideeën hun bestaan te vervolgen. Als zij een zoon krijgen experimenteert hij op Thomas waardoor deze beter, sterker en slimmer wordt dan welke mens dan ook (de kenners van de pulp lectuur herkennen hier Doc Savage, een van de voorlopers van Superman). In de volgende deeltjes maken wij kennis met de rest van de supporting cast, Pneuman, de robot butler, Dhalha zijn vrouw, Tesla hun dochter en King Solomon de sprekende aap. Tom Strong heeft datgene wat een comic boven de massa uittilt, verhalen die een goede mix tussen humor en actie bieden, figuren waarmee je kunt meeleven en een goed bedachte wereld waarin zich die verhalen afspelen. Kortom een aanrader!

Promethea
Schrijver: Alan Moore
Tekenaar: J.H. Williams III
Inkter: Mick Gray

Promethea is de ABC versie van Wonder Woman. Zoals Tom Strong zijn wortels in de wetenschap heeft, heeft Promethea haar wortels in de wereld van de mythen en sagen. Promethea is een soort geest die in steeds een andere vrouw tot leven komt waarna deze vrouw voor de rest van haar leven zich in Promethea kan veranderen. Onze hoofdpersoon is Sophie Bangs die als onderwerp voor een artikel voor school Promethea heeft gekozen. In het begin van het verhaal gaat zij Barbara Shelley, de weduwe van de laatste schrijver van de Promethea comic interviewen. Zoals iedereen nu al kan raden wordt zij de nieuwe gastmoeder van Promethea en komt zij in een maalstroom van gebeurtenissen terecht waarin zij wanhopig worstelt om niet ten onder te gaan. Wat de serie echter doet verschillen van (bijna) alle andere soortgelijke series is de souplesse waarmee Alan Moore ons binnen voert in de wereld van een teenager die niet begrijpt wat er allemaal gebeurt en haar pogingen om zich aan te passen en te overleven tegen eeuwenoude vijanden die zij niet kent. Ik wil dit besluiten met een stukje monoloog van het moment dat Sophie voor het eerst in Promethea veranderd en haar eerste vijand moeiteloos uitschakelt: I am Promethea, art’s fiercest spark I am all inspiration all desire. Imagination’s blaze in mankind’s darkness. I am Promethea I bring you fire. De full page spread die hierop volgt is van ongekende schoonheid.

Top Ten
Schrijver: Alan Moore
Tekenaar: Gene Ha
Inkter: Zander Cannon

Top Ten is het team boek van de ABC lijn. Alleen heeft Alan Moore hier weer eens een konijn uit zijn hoge hoed gehaald want Top Ten is een team boek met een twist. In de wereld van Top Ten heeft namelijk iedereen supergaven (zoals de blinde taxi chauffeur met zijn Zen gaven) die Robyn Slinger, een van onze hoofdpersonen naar haar nieuwe baan, het politie bureau, brengt. Top Ten is namelijk de bijnaam voor de agenten van de tenth precinct. De supergaven die Alan Moore weet te verzinnen variëren van de bekende (zoals krimpen, groeien en vliegen) tot de erg originele vindingen. Zo heeft Robyn een speelgoed doos met helikopters, autootjes en poppetjes die al haar bevelen opvolgen. Binnen de kortste tijd zitten we diep in een moord mysterie verwikkeld, maar ook hier schuwt Alan Moore de humor niet. Zo is de sergeant die elke dag de opdrachten uitdeelt (and people ... let’s be careful out there) een hond. Iets wat niemand vreemd vindt tot iemand Girl One, een heldin die als kleding alleen maar een kleuren patroon op haar huid heeft, verteld dat honden kleurenblind zijn.

Tomorrow Stories
Schrijver: Alan Moore
Tekenaars: Kevin Nowlan, Melinda Gebbie, Jim Baikie & Rick Veitch
Inkters: Kevin Nowlan, Melinda Gebbie, Jim Baikie & Rick Veitch

De laatste ABC serie is een anthologie, in elk nummer staan vier acht pagina verhalen over diverse personages. Deze serie is wat mij betreft geen succes en mag zo gauw mogelijk door iets anders vervangen worden. De eerste van de vier is Jack-B-Quick, korte komische verhaaltjes over de jonge Jonathan Beauregarde, die met zijn uitvindingen zijn ouders en de hele stad tot wanhoop drijft. Het zijn korte absurdistische verhalen over het scheppen van zwarte gaten, anti zwaartekracht en andere wetenschappelijke onmogelijkheden, geschreven in een ‘komische’ stijl. Misschien leuk voor de liefhebber maar niet voor mij. Nummer twee is Greyhsirt een soort variant op de Spirit, getekend door Rick Veitch in een stijl die op Will Eisner’s Spirit verhalen lijkt. Ook dit is meer humor dan verhaal en opnieuw niet aan mij besteed. Vervolgens hebben we The First American en U.S. Angel, een Captain America & The Falcon kloon. De naam van schurken als Gerta Dammerung met haar Wagnerium bomb laten meteen al zien dat ook hier de humor belangrijker is dan het verhaal en dus is ook deze serie not my cup of tea. De laatste serie is The Cobweb, gebaseerd op The Doll. Hierin hebben wij een vrouwelijke hoofdpersoon maar ook hier is de humor belangrijker dan het verhaal. En net zoals de overige series kan deze mij ook niet boeien.

Als we het geheel overzien hebben we een mini serie en drie series die ik allemaal tot de top vind behoren en een serie die wat mij betreft niet uitgegeven had hoeven te worden. Als je deze cijfers (80% succes) vergelijkt met andere uitgeverijen staat ABC bij mij aan de top!