Alien Legion (1984-1993)
Twee series (1 t/m 20 en 1 t/m 18), 1 Graphic Novel en drie miniseries, uitgegeven door Epic
Schrijvers: Alan Zelenetz, Chuck Dickson
Tekenaars : Frank Cirocco, Chris Warner, Larry Stroman

In het artikel 'Van Captain Allesspaarder tot Mister Selectief' noemde ik de naam Alien Legion al. Hoewel ik geen echte liefhebber van hardcore science fiction ben, is mijns inziens dit toch absoluut de beste science fiction comicserie die er ooit gemaakt is. Waarom? Daar kan ik meerdere redenen voor opnoemen.

Allereerst is er het uitgangspunt van alle verhalen. In de toekomst is er een groot leger dat de orde in het universum moet bewaken: Het Legioen. Om bij het Legioen te komen is niet voor iedereen weggelegd (de uitdrukking 'The Few, The Proud' van de amerikaanse mariniers komt onmiddellijk boven drijven). Er is echter één onderdeel waar alle buitenbeentjes die in het Legioen een plaats hebben verworven ondergebracht worden. Dit onderdeel is Nomad Squadron (klinkt als de film Dirty Dozen, voor wie hem niet gezien heeft een echte aanrader). Juist hierover gaan natuurlijk de verhalen. Nomad Squadron is uit allemaal interessante figuren samengesteld: een psychopate, een verveeld rijkelui's zoontje, een keiharde ex-huurling, een telepathisch begaafde dokter, een piraat en hun commandant. Gedurende de hele run van Alien Legion vallen er sommige figuren af en komen er andere interessante figuren bij. Dit houdt het geheel fris. Tevens biedt deze structuur de mogelijkheid om zowel de interactie tussen de figuren goed uit te diepen, maar ook de diepere achtergronden van de personages (dmv verhalen over 1 persoon van het team) te belichten. Uiteraard kan dit in elk teamboek, maar in Alien Legion wordt hier erg goed gebruik van gemaakt. Wil je weten hoe een commandant, die eigenlijk in zijn hart frontlijn soldaat is, zijn mannen en vrouwen aanstuurt? Wil je weten hoe een zachtaardig persoon veranderd is in een koelbloedige, keiharde 'killer'. Wil je weten hoe een vader met het verlies van zijn zoon omgaat? Je leest het allemaal in Alien Legion!

Daarnaast is Alien Legion een 'realistische' science fiction strip. Ik bedoel hiermee dat de meeste science fiction verhalen vooral in comics) toch over mensachtige wezens gaan. De meeste lopen op twee benen en hebben het fysiek van een mens. Het schijnt dat schrijver en bedenker Alan Zelenetz tegen Frank Cirocco heeft gezegd: "Ik wil iets totaal anders dan de standaard ruimte wezens. Het universum is zo groot dat er meer dan humanoïde wezens moeten zijn.". Dat heeft Cirocco (en later Chris Warner en Larry Stroman) zich geen twee keer laten zeggen en naast sommige humanoïde levensvormen heeft hij zijn fantasie de vrije loop gelaten en zijn er levensvormen op papier gezet die zelfs Luke Skywalker en Fox Mulder nog niet gezien hebben. Mij heeft dit heel erg aangesproken.

Voor elke science fiction liefhebber is Alien Legion gewoon een must. Het is een serie die ook prima onder het nieuwe Helix label van DC zou passen. Maar ook voor de lezer die een avonturen strip kan waarderen en de omgeving niets uitmaakt waar de verhalen zich afspelen is dit een serie waar je zeer zeker waar voor je geld krijgt. Ik zou maar snel eens in de winkels gaan zoeken, want anders vindt het Legioen misschien jou eerder dan jij hun vindt. Succes en lees ze!