Kurt Busiek's Astro City v1
uitgegeven door Image
Schrijver: Kurt Busiek
Tekenaar: Brent Eric Anderson

Het is niet meer dan normaal dat deze serie in het zonnetje wordt gezet. Sinds het eerste nummer verschenen is staat deze serie bij alle redacteuren van de 'Nuff Said in het lijstje van verplicht te lezen comics. Iedereen die Astro City leest heeft niets dan lof voor deze comic en ik zal dan ook proberen om iedereen die van goede superhelden comics houdt deze serie in ieder geval een kans te laten geven.

Astro City verschilt in één opzicht heel erg van andere (superhelden) comics. Elke serie gaat over één figuur of een team van helden, maar Astro City gaat over een complete stad, met al haar helden én overige bewoners. Op het moment dat ik dit schrijf zijn er zes delen van de serie verschenen en elk deel heeft andere helden als hoofdpersonen.

In het eerste verhaal maken wij kennis met Samaritan, de grootste held van Astro City. In het verhaal leren wij de mens achter de held kennen en zien dat zijn leven niet zo glamoreus is als iedereen denkt. Samaritan heeft amper tijd voor een gewoon leven. Hij spoedt zich van ramp naar misdaad naar ramp. Zijn grootste droom is om vrij als een vogeltje door de lucht te zweven, zonder enige verantwoordelijkheid. Hier blijkt meteen de kracht van Kurt Busiek als schrijver. Net als bijvoorbeeld Mark Waid weer hij je de mens achter de held te laten zien. Hij doet dit zo goed dat je je moeiteloos kan verplaatsen in de positie van de held en echt met hem of haar meeleeft.

Het tweede deel heeft als hoofdpersoon een aankomend journalist die een verhaal van zijn hoofdredacteur te horen krijgt. Dit verhaal speelt meer dan 35 jaar geleden. Hiermee laat Busiek ons meteen een stukje uit de rijke historie van Astro City beleven. Alhoewel deze serie in het heden speelt is er een geschiedenis en komen de helden niet 'opeens' bovendrijven. Ook dit maakt Astro City vrij uniek in de (superhelden) comics.

De held in deel driede boventoon voert is Jack in the Box. De hoofdfiguur in het verhaal is echter een kruimeldief die achter Jack's ware identiteit komt. Hier zien wij het derde sterke punt van Busiek als schrijver. Ditmaal neemt hij een gewoon mens als hoofdpersoon en laat, net als in Marvels, zien hoe een normaal mens tegen superhelden aankijkt.

Deel vier brengt ons als hoofdpersoon Martha. Zij leeft in één van de buitenwijken van Astro City. In dit gedeelte leven vampiers en geesten, alhoewel wij die niet te zien krijgen. Het is eigenlijk het verhaal van een 'simpel' plattelandsmeisje dat in de grote stad gaat werken. In dit deel maken wij ook kennis met flink wat helden en schurken die in Astro City leven. Het slot van het verhaal is prachtig gebracht. Busiek laat ons de beslissing van Martha zien. Wil zij in de grote stad leven of in de haar bekende omgeving. De reden waarom wordt echter niet verteld, zodat je zelf kunt bedenken waarom zij juist deze beslissing heeft genomen.

Het vijfde deel gaat over de held Crackerjack en hoe mensen op hem reageren. Vooral op het verschil tussen zijn superhelden persona en zijn burgerlijke identiteit. In het echte leven is hij een balletdanser en iedereen vindt hem een doetje. Als dezelfde mensen Crackerjack zien bewonderen zij hem echter als een grote held en een echte man. Dit laat goed de kleinburgerlijkheid van de mens zien. De tweede verhaallijn gaat over een buitenaards wezen dat de aarde onderzoekt voor een mogelijke invasie.

Het nieuwste nummer (zes) brengt opnieuw Samaritan voor het voetlicht. Hij heeft een afspraakje met Winged Victory dankzij hun collega's in Honor Guard. Dit verhaal geeft ons een goed inzicht in het leven van de twee belangrijkste helden van Astro City.

Een van de leukste extra dingen in Astro City is het osporen van namen. Kurt verstopt namelijk de namen van mensen die hij bewondert in gebouwen, straten en wijken. Een van de voorbeelden is het restaurant waar Samaritan en Winged Victory dineren. Dit restaurant heeft als naam Goscinny naar René Goscinny, de helaas overleden schrijver van onder andere Asterix en Lucky Luke. In de tot nu toe zes delen van Astro City zitten wel honderd van dit soort grappen verborgen.

Naast de verhalen zijn er de prachtige covers van Alex Ross en het mooie tekenwerk van Brent Anderson. Het oog wil tenslotte ook wat. Comics zijn er niet alleen om te lezen, maar ook om te bekijken. Alle delen zijn afzonderlijk te lezen, zodat het niet uitmaakt waar je begint. Bovendien is alles nog in ruime mate te verkijgen. Dus als je met Astro City begint heb je geen enkel probleem om de serie nog compleet te maken.

Er zit een kleine pauze tussen deel zes en zeven. Brent Anderson kon het maandelijkse tempo van én teken én inkten niet volhouden dus men besloot even geen nieuwe delen aan te bieden. Bovendien heeft Kurt Busiek het zakelijk nogal druk. Maak je echter geen zorgen. Binnenkort staat Astro City weer in de Previews en kun je de serie weer bestellen.

Ik hoop dat dit stukje je warm heeft gemaakt voor Astro City en haar bewoners en dat je de volgende keer dat je in de winkel komt er een blik op zal slaan. Ik eindig met de woorden waar elk deel van Astro City mee afsluit: You are leaving Astro City. Please drive carefully.