Blade the Vampire Hunter #1-2
Schrijver: Ian Edginton
Tekenaar: Douglas Wheatley
Marvel

Waarom heb ik deze serie uitgekozen? Dat vergt toch wel enige uitleg mijnerzijds. Zelf ben ik een liefhebber van de horror titels van Marvel uit de jaren zeventig. Vooral Tomb of Dracula is en blijft één van mijn favorieten aller tijden en qua horrorstrip vind ik deze serie nog altijd onovertroffen.

Ik was dan ook zeer blij toen Marvel ongeveer 2½ jaar geleden te kennen gaf een 'horrorlijn' op te zetten. Vol verwachting keek ik hier naar uit, maar kreeg al een waarschuwing toen ik de Tomb of Dracula mini serie las. Weg waren alle uitgewerkte figuren. Weg was de gentleman vampier Dracula. Het enige dat overbleef waren twee dimensionale karakters en een Dracula die niet meer een bloed zuigende aristocraat was maar een goor slobberende imbeciel.

Ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik was blij toen Dracula aan het einde van deze mini serie weer uit het Marvel universum verdween (wonderbaarlijk, want het team Wolfman en Colan hebben ook het grootste gedeelte van de eerste serie gedaan).

Toen kwamen de 'Midnight Sons' series. Ai, ai wat een ongelooflijke trash. De (subtiele) horror was wel heel erg ver te zoeken. Bijna alle figuren waren superhelden geworden en de verhalen waren zo verschrikkelijk slecht (op Darkhold na; dat waren alleen slechte verhalen). En ik weet niet hoe het onder de lezers is, maar ik vind het nou niet zo eng als iemands ruggegraat eruit wordt getrokken, maar dat terwijl de getrokkene gewoon door blijft praten. Toen ik dus zag dat Blade zijn eigen serie zou krijgen, bereidde ik mij op het ergste voor. Blade was immers in de afgelopen jaren als een op bloed beluste wildeman afgebeeld die op alles insloeg wat ook maar naar het paranormale riekte. Maar vanwege het feit dat ik wist hoe Blade ook afgebeeld kon worden (de oude Tomb of Dracula serie) besloot ik deze serie gewoon een kans te geven.

En Wat blijkt? Blade the Vampire Hunter is gewoon een goede comic. Je moet niet verwachten dat je de oude Blade weer terugkrijgt, maar deze serie is 200% beter dan ik verwacht had. Blade is nog steeds fanatiek, maar niet meer die bloeddorstige mafkees die iedereen zonder opgaaf van redenen zomaar afslacht.

Daarnaast is ook het superhelden element een stuk minder geworden. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen superhelden (het merendeel van de comics die ik lees gaat over dit soort types) maar in een horror comic moeten ze geen prominente rol spelen. De tandem van schrijver Ian Edginton en tekenaar Douglas Wheatley is mij onbekend, maar met deze eerste nummers hebben ze een goede indruk achter gelaten. Ze zijn in de eerste twee delen in ieder geval goed bezig om interessante bijfiguren te ontwerpen, zoals Julia (de hospita), 'Bible' John Carik (de paranormale professor) en Aaron Thorne (de linkerhand van Vamae).

Het enige dat ze eigenlijk weer zouden moeten veranderen is Blade's kleding en wapens. Hij hoort nu eenmaal een lange bruine regenjas aan te hebben en zijn wapens zijn houten messen. Voor de rest heeft deze serie zeker potentieel. Oh ja, ook keert Dracula weer terug. Ik hoop dat deze incarnatie van de heer der ondoden beter is dan de laatste keer, maar na het lezen van Blade the Vampire Hunter #1 & 2 zie ik dit toch wel met enig vertrouwen tegemoet. Dracula gedraagt zich in deze eerste twee delen in ieder geval meer als de Dracula uit de jaren 70 dan als de debiel uit de mini serie. Maar waarom hij nu ineens lang haar (en dat nog wel in een paardestaart) heeft gekregen?