Blaze of Glory (4 delige mini serie)
Uitgegeven door Marvel in 2000 ($2.99)
Schrijver: John Ostrander
Tekenaar: Leonardo Manco

Mijn favoriete acteur is Clint Eastwood. Hoewel ik de meeste van zijn films bewonder, vind ik toch de meeste voldoening in films als "A fistfull of dollars", "For a few dollars more", "The good, the bad and the ugly", "The outlaw Josey Wales" en natuurlijk de met Oscars overspoelde "Unforgiven". Het gemeenschappelijke deel van al deze klassiekers is dat het hier Westerns betreft.

Het wilde westen heeft mij vanaf mijn vroege jeugd al aangetrokken. Toen was ik met name fan van de TV series als Rintintin en Lone Ranger, terwijl iets later ik ook Bonanza en Gunsmoke geweldig vond. In die tijd ging ik ook zoeken naar comics die met dit thema te maken hadden. Van bovengenoemde TV series was het makkelijk om ook de strips te vinden (de plaatselijke sigarenboer kon in al mijn vragen voorzien), terwijl ook de series "Hopalong Cassidy" en "Sherrif King" zonder al te veel problemen te krijgen vielen. Na wat intensiever zoeken ontdekte ik echter ook de serie "Sheriff Classics" en daarbij een heel nieuw kader aan Western helden. Via deze serie maakte ik namelijk kennis met de "kids", zoals Rawhide Kid, Outlaw Kid, Two Gun Kid en Kid Colt. Zoals later bleek waren dit figuren van Marvel. Ik kon mijn geluk niet op, want dit waren prima verhalen met dito tekeningen. Na enkele jaren kwam ik echter tot de conclusie dat deze series eigenlijk Marvel Superhelden waren, maar dan in een vroegere tijd. Toegegeven, Galactus kwam je niet zo vaak tegen, maar in plaats van supersterk waren de western helden allemaal erg snel en leek het wel of hun revolver een deel van hun lichaam was geworden. Ook vielen er bijna geen doden in de series, een vijand werd meestal onschadelijk gemaakt door de trekker van zijn revolver af te schieten of hooguit een verwonding aan de arm op te lopen. Natuurlijk overleed er wel eens iemand, maar dit was eerder uitzondering dan regel. Begrijp me niet verkeerd, de verhalen waren nog steeds prima en het bovengeschreven paste hier goed in. Echter, ikzelf bewoog mij op een gegeven moment van Rintintin en Gunsmoke (die qua aanpak erg op de Marvel verhalen leken) naar de hardere, meer realistische aanpak van de Spaghetti Western, met als absolute hoogtepunten de gememoreerde Clint Eastwood films. Hier werd een vijand niet uitgeschakeld door een schampschot aan de schouder, maar door een kogel in het voorhoofd! Daar waar ik qua films deze ontwikkeling wel zag, bleef deze in de comic wereld uit (met als enige uitzondering wellicht Jonah Hex van DC). De laatste western series van Marvel stopten zo rond het begin van 1980, en ik bleef zitten met de vraag: "Hoe zouden de Marvel Western figuren eruit gezien hebben als zij zich net als de films hadden ontwikkeld?". Daar heb ik nog wel eens over gedagdroomd.

En ineens was het afgelopen met het dromen! Want begin van dit jaar verscheen de serie "Blaze of Glory", waarin precies datgene waar ik al jaren op gehoopt had vorm kreeg. De Marvel western figuren komen terug (voor de laatste keer misschien?) en hebben een volwassen karakter gekregen. Weg zijn de trucjes en de schoten die de riem van een zadel doorsnijden terwijl een paard in vol galop is, waardoor de tegenstander zonder verdere kleerscheuren in het water valt. Nee, nu is een schot in de rug te prefereren omdat je dan zelf minder risico loopt. Zo moet het er toen uitgezien hebben!

De basis van het verhaal op zich is simpel. Een stadje wordt in de greep gehouden door een stel moordlustige criminelen, die door een groot grondbezitter (vroeger een tegenstander van Rawhide Kid) aangevoerd worden. Een van de inwoners van het dorp, de zwarte revolverheld Reno Jones, haalt een kleine groep revolverhelden bijeen om het dorp te verdedigen. Zo verschijnen daar de coole Rawhide Kid, een schizofrene Outlaw Kid, de zeer licht ontvlambare Kid Colt, een gedemoraliseerde Two Gun Kid, de eervolle Pinkerton detective Caleb Hammer, de zeer oneervolle premiejager Gunhawk, de allereerste Ghost Rider, indiaan Red Wolf en nog veel meer western figuren ten tonele. Zowel het samenkomen van deze figuren, als de daarop volgende strijd is in de beste traditie van de western uitgewerkt, waarin het leven van niemand zeker is. Want laat dat ook duidelijk zijn, naast een goede opbouw van het verhaal (waarin kameraadschap en verraad centraal staan) is er ook een grote portie geweld in "Blaze of Glory".

Wat de opzet betreft lijkt het verhaal op "Seven Samurai" (in de Amerikaanse versie met o.a. Yull Brunner, James Coburn, Steve McQueen en Charles Bronson). En net zoals in die film worden de karakters van de figuren in "Blaze of Glory" goed uitgediept. Wat bij mij daar een teken van is, is dat ik een traantje wegpink als er iets vervelend met een dergelijk figuur gebeurd. En geloof me, ik heb flink wat traantjes weggepinkt.

Blaze of Glory is briljant, absoluut het beste verhaal van dit jaar en misschien wel de afgelopen vijf jaar! Met dit verhaal heeft John Ostrander zich verheven tot de rijen van beste comic schrijvers aller tijden. Vergeet Astro City, Stray Bullets, Strangers in Paradise, League of extraordinary gentlemen, Sin City of de terugkeer van de Avengers! Blaze of Glory maakt gehakt van ze allemaal. Ren naar de winkel en koop deze serie. Of leen hem van een vriend(in). Of steel hem desnoods, doe alles wat je nodig hebt om hieraan te komen!!! Satisfaction guaranteed!!!!!!!!!!!!!!!!