Cinder and Ashe (1988) 4 delige mini serie $1.75
Uitgegeven door DC
Schrijver: Gerry Conway
Tekenaar: José L. Garcia Lopez

Om voor mij onverklaarbare redenen heeft haast geen hond deze geweldige mini serie ooit gekocht. Lopez is in mijn opinie een van de beste tekenaars die er is, maar is nooit bij een groot publiek aangeslagen. Ander werk van hem is onder andere Atari Force, ook bij DC verschenen. Conway is al jaren een veteraan in het schrijven van comics. In de jaren 70 schreef hij zowat elke Marvel serie wel voor een tijdje, maar zijn grootste bekendheid kreeg hij toch met het schrijven van The Amazing Spider-Man.

Cinder and Ashe is een verhaal zonder superhelden, maar gaat over twee privé detectives en speelt zich af in New Orleans, Ash is een Cajun en Cinder is een roodharige (halfbloed) Vietnamese die door Ashe als kind uit Vietnam gered werd tijdens de oorlog aldaar. Het verhaal speelt zich af in het heden, maar door middel van flashbacks worden ook belangrijke periodes uit het verleden (tijdens de Vietnam oorlog) aangeroerd. Ondanks het feit dat dit voor de schrijver niet makkelijk was weet Conway de twee verhalen schijnbaar moeiteloos door elkaar heen te laten lopen en heb je als lezer geen enkel probleem om het verhaal te volgen.

Het verhaal kan wedijveren met welke Europese avonturen strip dan ook en de tekeningen zijn zoals ik al opgemerkt heb fantastisch. De reden dat niemand dit vroeger kocht komt volgens mij doordat er geen superhelden in voorkomen. Mocht je echter een goed verhaal willen lezen voor weinig geld koop dit dan zo snel als je kan.