John Carter, Warlord of Mars (1977-1979) 28 delen + 3 annuals
Schrijver: Roy Thomas
Tekenaar: Gil Kane
Marvel

Reviewer: Frank Rikkers

Ik heb deze serie jaren geleden al in het Nederlands opgepikt. In eerste instantie vond ik de kleuren te rood, maar toch, er was iets mee, en wat doe je dan? Je geeft je laatste knaak uit om hem evengoed maar te kopen.

Voor de mensen die niet weten wie John Carter is: hij is een creatie van Edgar Rice Burroughs (eveneens de bedenker van Tarzan). Op vreemde wijze komt John Carter op Mars terecht. Hij komt terecht in een stervende wereld die aan de ene kant hypermodern is en aan de andere kant uiterst woest. Hij moet zich hier in leven zien te houden, de taal leren en de prinses veroveren die een hekel aan hem lijkt te hebben. Aangezien hij verschrikkelijk schutterig is in de omgeving van vrouwen lukt dit laatste hem in het begin niet erg. Maar op het laatst loopt het natuurlijk toch goed af.

Burroughs wist op meesterlijke wijze de fantasy stijl van de sword & sorcery aan de harde science fiction te koppelen. Alhoewel elk verhaal in principe gelijk is aan het vorige (de verlegen held krijgt na veel moeilijkheden uiteindelijk toch de prinses) weet hij er elke keer zo een draai aan te geven dat het toch spannend blijft.

In het begin houdt de comic serie zich precies aan de door Burroughs geschreven boeken maar later wordt er toch steeds meer een eigen draai aan gegeven. (prima naar mijn idee, dit leverde namelijk nieuwe verhalen op). De Burroughs company dat hier echter anders over, aangezien er niet genoeg met hen was overlegd. Het gevolg was dat de aan Marvel verleende rechten niet werden verlengd. De serie is dus niet gestopt wegens te lage verkopen, maar door ruzie aan de top. De delen zijn voor een habbekrats in de beter comic winkel te koop. Vooral met het oog op de plannen die Dark Horse heeft met de figuren van Burroughs lijkt het me een aanrader. Iedereen die Tarzan een warm hart toedraagt zal dit zeker ook leuk vinden.