Leave it to Chance
maandelijkse serie uitgegeven door Homage ($2.95)
Schrijver: James Robinson
Tekenaar: Paul Smith
Inkter: George Freeman

Als een serie het verdient om in het zonnetje gezet te worden is het Leave it to Chance wel. Deze serie van James Robinson en Paul Smith stond namelijk op de nominatie om met nummer 12 te stoppen, maar heeft door de overname van Wildstorm door DC een extra leven tot nummer 15 gekregen. Met dit stukje hoop ik voldoende mensen te interesseren in de avonturen van Chance Falconer zodat de serie het nog jaren lang volhoudt.

Leave it to Chance is een comic die zich in een fantasie wereld afspeelt en, een zeldzaamheid in de comic en strip wereld, geschikt is voor alle leeftijden. Daarnaast is de serie een ijzersterke combinatie van de genres detective, horror en humor, iets wat je niet vaak ziet.

Chance Falconer is de dochter van Lucas Falconer, de detective/tovenaar van Devil's Echo. Het geslacht Falconer zorgt, van vader op zoon, ervoor dat Devil's Echo verdedigd wordt tegen demonische bedreigingen. Nu heeft de huidige demonen bestrijder geen zoon maar een dochter en dat levert een probleem op. Aangezien Chance's moeder overleden is, is haar vader erg beschermend tegenover zijn dochter en wil hij niet dat zij in zijn voetstappen volgt. Dit levert een serie verhalen op die spannend, leuk en ontroerend zijn.

In het eerste verhaal (deel één tot en met vier, ook als trade paperback verkrijgbaar) maken wij kennis met alle belangrijke personen als Chance, Lucas, George, de draak van Chance in een stad waar draken verboden zijn (ook die van het mini formaat van George) en Margot een politie agente en vriendin van Chance. In het verhaal komt een collega van Lucas incognito naar de stad omdat zijn dochter ontvoerd is. Na een spannend verhaal komt Lucas erachter dat zijn dochter, ondanks zijn bevelen, zich toch in het avontuur heeft gestort en ternauwernood aan de dood ontsnapt is.

Als gevolg van deze gebeurtenissen besluit Lucas om zijn dochter naar een kostschool te sturen om haar buiten zijn gevaarlijke leven te houden. Uiteraard heeft dit het tegenovergestelde als gevolg en is het resultaat een spannend avontuur met piraten, smokkelaars en spoken aan de ene kant en een groepje kostschool vriendinnen aan de andere kant.

Het volgende verhaal gaat over het tot leven komen van de klassieke filmmonsters als Dracula, het monster van Frankenstein, de mummie en de weerwolf. Daarna volgt een verhaal over ijshockey, echter met een horror tintje, er staat namelijk niets in de spelregels over het meespelen van zombies!

Er valt weinig negatiefs te zeggen over de schrijver en tekenaar van de serie. James Robinson is een schrijver die jaar in jaar uit fantastische verhalen maakt zoals de Golden Age mini serie en Starman. Paul Smith is een vakman die door zijn collega tekenaars op handen gedragen wordt maar helaas veel te weinig publiceert. Het enige nadeel aan Leave it to Chance is dat deze maandelijkse serie erg onregelmatig uitkomt, maar dat is voor je comic budget juist erg voordelig. Dus laten we er met zijn allen voor zorgen dat Leave it to Chance de barrière van vijftien nummers zal doorbreken.