Death’s Head: The Body In Question (1990)
Graphic Novel uitgegeven door Marvel

Schrijver: Simon Furman
Tekenaar: Geoff Senior

Een paar jaar geleden begon Marvel met het overspoelen van de markt door elk jaar een stuk of twaalf nieuwe series uit te brengen. Het idee achter deze series was: ‘als we maar veel series uitbrengen dan zullen wij de ruimte waar de comics ten toon gesteld kunnen worden zo goed als inpikken’. Dit werkte ongeveer niet. Het is echter niet zo erg dat je veel series wil uitgeven, maar het moet niet ten koste gaan van (mijns inziens) goede figuren. Het is echter wel gebeurd met het figuur Death’s Head. De series van de Marvel UK line liepen niet goed. Toen hebben ze een al bestaand figuur (Death’s Head) omgebouwd om er zodoende een wel verkopend figuur van te maken. Dit werkte een paar maanden, maar toen gaf iedereen het op. Het enige dat Marvel bereikt heeft is dat een heleboel fans de Marvel comics links hebben laten liggen.

Dat is echter jammer, want het oude Death’s Head figuur was heel leuk. Deze oude doos gaat daarom ook over de oude Death’s Head Graphic Novell - "The Body In Question". Death’s Head is een "Freelance Peacekeeping Agent". Noem hem geen premiejager (dat is hij natuurlijk wel) want dan eindig je meestal dood.

Het verhaal begint met iemand die op de vlucht is. Hij wordt achterna gezeten door de "Freelance Peacekeeping Agent" Death’s Head. Hij wordt binnen de kortste keren in de staat van verkoold lichaam terug gebracht. We springen direct door naar de volgende scène waar iemand door de voorruit van een auto wordt getrokken. Het ziet er in eerste instantie naar uit dat met deze persoon direct hetzelfde gebeurt, maar deze weet in eerste instantie te ontkomen door hem met een elektronische boksbeugel een klap te geven en gaat er vandoor. Na een lange achtervolging denkt Death’s Head dat hij een meisje als gijzelaar wil gaan gebruiken, dus schoot hij hem maar dood voordat het zover kon komen. Het meisje bleek echter zijn vriendin annex partner te zijn. Door de woorden van het meisje denk Death’s Head aan zijn partners, een mens en een gier. We springen nu over naar de partners waar het verhaal zijn vervolg heeft. Zijn partner wordt benaderd door een man en een vrouw. Beide willen ze Death’s Head een kopje kleiner maken. Hij weet echter te ontsnappen en vlucht totdat hij bij onze ‘held’ aankomt. Het blijkt dat de mannelijke en vrouwelijk persoon zijn vader en moeder zijn. Deze hebben echter een grote hekel aan elkaar. Hij komt er achter wanneer hij is gemaakt en hoe hij is gemaakt. Ook leert hij waarom zijn vader en moeder zo’n hekel aan elkaar hebben en waarom een van hen hem wil doodmaken. En Death’s Head is genoodzaakt een van beide te vermoorden.

Welke dat is moet je zelf maar lezen want zoals (bijna) altijd wil ik dat ook voor een lezer van het verhaal niet alle deuren al ingetrapt zijn. Het wordt in ieder geval in het verhaal duidelijk wie hij is en waar hij vandaan komt. Ook het formaat van deze Graphic Novel is nog dat van een Nederlandse strip. Tegenwoordig noemen ze een gewone comic met een gelijmd ruggetje al een Graphic Novel en dat vind ik zonde. Want een Graphic Novel had toch (vond ik) een bepaalde magie.