Finder #1-3
Uitgegeven door Lightspeed Press
Schrijver: Carla Speed McNeil
Tekenaar: Carla Speed McNeil
Inkter: Carla Speed McNeil

Reviewer: Alfred Eichholtz

Het is altijd een groot genoegen om tussen de gigantische hoeveelheid nieuwe comics een prachtig debuut te vinden. Daarom nu de naar mijn mening verdiende aandacht voor deze misschien wat moeilijk te vinden comic die dan ook zeer toepasselijk FINDER heet. Het is geschreven en getekend door de talentvolle en (natuurlijk) vrij onbekende Carla Speed McNeil, die naast het feit dat ze een zeer prachtige naam heeft ook een mooie comic maakt. Eerder werk van haar bestond uit werk in de zogenaamde "anthropomorphics/furry animal comics" (bijvoorbeeld Shanda the Panda, mij ook onbekend). Maar sommigen zullen toch recentelijk iets van haar werk gezien hebben, want laatst was er een kleine tekening van haar te zien in Strangers in Paradise #4.

FINDER is een door haar zelf uitgegeven comic waarvan nu 3 nummers zijn verschenen. Het voornaamste personage is Jaeger, een soort woestijn indiaan/scout: een "finder", die in de eerste delen vanuit die woestijn, waar hij in ieder geval edelstenen heeft gevonden, in de onder een enorme koepel gelegen stad Anvard terugkeert. De mysterieuze Jaeger is ook gewond geraakt, maar we komen er al gauw achter dat hij over opzienbarende, herstellende krachten beschikt. Er is verder ook een bont gezelschap van personages en dierlijke figuren waaronder ook leeuwen (met name één die als "waakhond" werkt in een door vrienden van Jaeger gerunde rariteiten winkel) en aan hen verwante "half-leeuwen".

Anvard's koepel blijkt zeer oud te zijn en is door een oude, nu vrijwel vergeten beschaving gebouwd. De koepel is gemaakt van een onbekend materiaal en er vallen om onverklaarbare redenen ook regelmatig grote brokstukken naar beneden. Jaeger ontmoet vele oude bekenden en geliefden en maakt ook al gauw weer flink ruzie waardoor hij, vanwege een val uit het raam van een wel zeer hooggelegen kroeg, weer eens zwaar gewond raakt. Herstellende droomt hij en zien we de beschermvrouwe van de stad, een zwarte engel, figureren in wat een voorbode lijkt te zijn van verdere avonturen en/of missies van Jaeger. Ook is er de dreiging van de mogelijke terugkeer in Anvard van de gewelddadige Brigham: de vroegere commandant van Jaeger toen die in het leger zat. Jaeger is namelijk ook nog zeer goed bevriend met de ex-vrouw en kinderen van Brigham. Jaeger gaat voor informatie over de mogelijke terugkeer naar een "Museum of Pain" waar een sphinx in ruil voor je ergste angsten antwoord geeft op vragen.

Het tekenwerk is zeer goed, in een fijne, losse, elegante stijl. McNeil beheerst ook uitermate goed de kunst van het geven van levendige expressies en uitdrukkingen aan de gezichten van de personages. Net zoals Terry Moore in SIP, maar doordat ze net wat subtieler is, misschien wel nog iets beter, geeft dit een humor en leven aan de comic. Wel zouden de decors wat beter uitgewerkt kunnen worden.

In de eerste delen van FINDER schetst McNeil langzaam de contouren van verschillende verhaallijnen. De intrigerende verhaalopbouw door middel van korte, los van elkaar staande scènes en tijdsprongen, samen met de bijzondere personages en goede dialogen belooft veel goeds voor het verdere vervolg van FINDER.

Misschien dat de reeds verschenen nummers nog eens worden aangeboden in de PREVIEWS. Zo niet, dan zou ik ze eens van de plank pakken, mocht je ze ergens vinden, of rechtstreeks bestellen. Vooral nu te lezen viel, in Strange Attractors, dat de orders erg laag waren, en de toekomst van FINDER daardoor wat onzeker is.