American Flagg! (oktober 1983-maart 1988) vijftig delige serie
uitgegeven door First
Schrijver: Howard Chaykin en anderen
Tekenaar: Howard Chaykin en anderen
Inkter: Howard Chyakin en anderen

Deze keer een vrij fors pakket in mijn review. Naast de oorspronkelijke serie van vijftig delen zijn er ook een special en een twaalf delige mini serie verschenen, maar de originele serie vond ik wel voldoende om te behandelen. De tekst op de cover van deel een geeft eigenlijk al aan waar American Flagg! over gaat ‘Someone’s gotta put it all back together... Reuben Flagg just might be that man!’

American Flagg! is een verhaal dat zich afspeelt op een toekomstige aarde waar een grote ramp de wereld heeft veranderd in een rampgebied. Deze wereld wordt geregeerd door de Plex vanaf de maan en mars. Hiermee laat Chaykin ons meteen al zien wat een vertrouwen hij heeft in de leiders van onze maatschappij. Zij laten de door hen veroorzaakte rotzooi achter zich maar houden vanuit een veilige plek nog steeds de touwtjes in handen. Een tweede punt dat Chaykin in de hele serie laat zien is hoe wij gemanipuleerd worden door de media. Het merendeel van de bevolking laat zich als zombies door de tv beïnvloeden. Wat zij op het kijkkastje zien is voor hen de waarheid, alhoewel zij door om zich heen te kijken, kunnen zien dat de tv hen alleen maar leugens voert.

De mensen worden met brood en spelen kalm gehouden en pikken alles wat hun leiders hun vertellen. De meest populaire tv series zijn live uitzendingen over moorddadige bende oorlogen en sex series als Mark Thrust Sexus Ranger. De hoofdpersoon van deze sex opera is Reuben Flagg. Hij krijgt echter heibel met de producenten en wordt als ranger (de politie van deze toekomst) naar de aarde gestuurd. De rangers zijn een fascistische politiemacht met zeer verstrekkende bevoegdheden. In het begin van de serie is Reuben een vrij naïeve persoonlijkheid die alles pikt wat zijn leiders hem vertellen. Hij komt echter met diverse personages in contact die zijn ogen openen voor de werkelijke situatie in de wereld. (Van deze bijfiguren is vooral Raul de sprekende kat een perfect uitgewerkt personage). Hoe verder het verhal komt, hoe meer Reuben zich ontwikkeld tot een compleet personage, die steeds meer in opstand komt tegen de Plex.

American Flagg! is dan ook voor de comic wereld wat boeken als 1984 en Brave New World waren voor de literatuur. Een blik op de wereld die zou kunnen komen als de mensen niet opkomen voor zichzelf en zich blind laten maken door hun leiders en de media.