Battlestar Galactica
Uitgegeven door Realm Press
Schrijver:James Kuhoric
Schilders:Chris Scalf & Robert Scott

Door Simon Rikkers.

Ik heb mezelf deze reis laten strikken voor een spotlight. Nu is het aanbod goede series op het moment een stuk beter dan een paar jaar geleden, toen was je al blij dat je een top 5 kon maken. Dat is echter nu geen probleem meer. Nu word het een probleem om een serie te maken welke nog niet door iedereen de hemel in is geprezen. Want dat alles van Busiek goed is (Lees Astro City, Avengers, Iron Man, Thunderbolts) weet nu iedereen wel. Maar het gaat er juist om een die verloren serie te vinden welke staat te smachten om door mij in het zonnetje gezet gaat worden. Dat vind ik heel moeilijk mede door het feit dat ik altijd een paar maanden achterlig met het lezen van mijn portie comics. Ok, ik probeer de Marvel en DC titels bij te houden, maar zelfs dit lukt niet altijd. Maar nu met het oog op de vakantie en (nog) geen examen in het zicht heb ik een aantal achterstallige comics gelezen. Hier zaten oa een paar deeltjes van Battlestar Galactica bij. En na het lezen hiervan wist ik waar ik deze keer mijn spotlight over zou gaan schrijven.

Toen Maximum Press ophield met Battlestar Galactica, bleef er een leegte over bij de grote aantallen fans van deze oude TV serie. Toch zijn er een heleboel die niet weten dat Battlestar Galactica nog steeds uitkomt maar nu bij Realm Press. Elke Battlestar Galactica comic is geheel geschilderd. Het eerste Galactica werk van deze schilder is verschenen in drie deeltjes van Asylum. Later is het ook nog als een special verschenen. De comic volgt het verhalen van het eerste seizoen van de TV serie. We zullen maar doen alsof het tweede seizoen nooit is uitgezonden, en daar doen ze naar mijn inziens heel goed aan.

Het verhaal wat zich op dit moment afspeelt is heel spannend en het bedreigd niet alleen de bemanning van de Galactica, maar het hele universum. Tijdens hun Yahren lange reis komen ze een achttal schepen tegen. Het achtste schip is ongeveer 20 keer zo groot als de Galactica. Voordat ze echter bij het schip komen krijgt Adama last van Visioenen. Het word zelfs zo erg dat hij tijdens een bespreking in elkaar stort.

De bemanning van de Galactica wordt langzaam in het bezit genomen door wezens van een andere dimensie. In die andere dimensie leven ook nog andere wezens. Hun zijn het wie de visioenen bij Adama veroozaakt hebben. En dan geldt nog dat ook Baltar zich aan boord van het schip bevind. Deze wordt ook door het vreemde ras met visioenen getijsterd. Dit is echter niet het enige. Enige bemanningsleden willen hem doden vanwege de vreeslijke misdaden welke hij tegen de mensheid heeft begaan.

Verder zal ik niet over het verhaal in deze spotlicht ingaan. Ik wil alleen even proberen om jullie ook de oude TV gevoel van deze serie te laten ‘ruiken’. Ben je dus een liefhebber van SF series, oude TV series, Battlestar Galactic of gewoon comics, neem deze comic eens een keertje mee. Ik denk dat je er geen spijt van krijgt.