X-Men God loves, man kills (1982)
Graphic Novel uitgegeven door Marvel
Schrijver: Christopher Claremont
Tekenaar: Brent Eric Anderson

Reviewer: Frank Rikkers

De laatste jaren is een X men comic bijna geen X men comic meer als er niet minstens 1 pagina wordt gewijd aan de vervolging en discriminatie van mutanten door de gewone mensen. Naar mijn smaak wordt dit niet altijd even zorgvuldig gedaan, maar dat is een ander verhaal. De reden dat ik dit ter sprake breng is mijn oude doos. In deze Graphic Novel wordt dit thema op een zeer indringende wijze behandeld, en veel beter dan in de 15 jaar daarna.

Een soldaat die betrokken was bij de eerste tests met atoom bommen helpt zijn vrouw bij haar bevalling omdat ze te ver van de bewoonde wereld zijn om op tijd een hospitaal te bereiken. Het kind blijkt een monsterachtig uiterlijk te hebben. De man vermoordt het kindje en zijn vrouw, waarna hij ze in de auto plaatst, ernaast plaatsneemt en de benzine aansteekt. Zelf wordt hij door de explosie naar buiten geslingerd. Doordat hij de ontploffing overleefd heeft, komt hij tot het waan idee dat hij de wereld moet zuiveren van de duivelse mutanten. Doordat zijn boodschap goed aansluit bij allerlei angsten die veel mensen hebben, neemt zijn kruistocht steeds grotere vormen aan. Uiteindelijk bedenkt hij een plan om met een gehersenspoelde professor Xavier alle mutanten op de hele wereld te vermoorden. Op het laatste moment weten de X men met hulp van Magneto de man een halt toe te roepen en professor Xavier te bevrijden.

Waarom deze Graphic Novel als oude doos? Eigenlijk is dit verhaal al vele malen verteld. Alleen weet de meester er opnieuw een zodanige draai aan te geven dat het verhaal weer helemaal nieuw lijkt. De onvermijdelijke gevechtscenes zijn tot een minimum beperkt, als er gevochten wordt is ook duidelijk waarom. Een tweede reden waarom ik het zo'n geweldig verhaal vind is dat het op zeer angstaanjagende wijze laat zien hoe allerlei ultrarechtse enge groeperingen via de media de gewone man weten te manipuleren.

Voor de mensen die een goed verhaal minstens zo belangrijk vinden als de tekeningen, is dit, een van de beste X-men verhalen ooit geschreven, een must.