Gorilla  Comics

door René van Hasselaar

Iets meer dan een jaar geleden begonnen de eerste geruchten over een nieuwe comic imprint de kop op te steken op het internet. De meeste geruchten kwamen, zoals gewoonlijk, bij de Henk van der Meyden van het net, Rich Johnson, vandaan. Maar ook serieuze nieuws kolommen zoals Newsarama begonnen het gerucht te verspreiden. Na een maand van geruchten begon het volgende beeld zich af te tekenen. Mark Waid en Kurt Busiek waren van plan om samen met een aantal collega’s een eigen comic label op te richten. Zij zouden zich door een van de grotere broeders in de comic wereld laten distribueren. De naam van deze groep zou Bulldog worden. Ruim een jaar later bleek het enige dat niet klopte aan dit verhaal de naam te zijn. Het werd Gorilla en niet Bulldog, maar verder klopte het plaatje aardig. Op dit moment zijn er comics verschenen van de eerste vier series van Gorilla en zoals je op de top 5 pagina kan zien is de ‘Nuff Said redactie volledig in de bomen gaan zitten.

Gorilla noemt zijn comics "reader friendly". Dit houdt in dat je op elk moment kunt beginnen met lezen en het verhaal automatisch oppikt. Kortom mocht iets je aanspreken in deze reviews dan kun je gewoon met het eerste het beste deeltje aan één van deze series beginnen.

Shock Rockets #1-2 $2.50 per deel
6 delige mini serie uitgegeven door Gorilla
Schrijver: Kurt Busiek
Tekenaar: Stuart Immonen
Inkter: Wade von Grawbadger

De eerste serie die bij Gorilla verscheen was van mede initiatief nemer Kurt Busiek. Na hele volksstammen te vermaakt hebben met Astro City, Thunderbolts, Avengers en vele andere hoogstandjes vond Busiek het tijd voor een nieuwe serie van eigen hand. Shock Rockets is een SF/ actie serie in de traditie van Robert Anson Heinlein, de (volgens mij) beste SF schrijver aller tijden. Shock Rockets speelt zich af in de nabije toekomst op een aarde die na een invasie van buitenaardse wezens in verval geraakt is en waar diverse staten tegen elkaar strijden. De bevolking leidt een moeizaam leven en heeft het zwaar. De grootse kracht voor het goed zijn de Shock Rockets, vliegtuigen die een mix zijn van aardse technologie en de Fermeki (de aliens) technologie. Iedereen die de Thunderbirds nog kent, kent de Shock Rockets, het is een klein groepje van gespecialiseerde vliegtuigen met allemaal eigen eigenschappen en allemaal een ander uiterlijk.

In deze wereld leeft Alejandro Cruz, een jongeman die met zijn grote familie in een van de sloppenwijken van de nieuwe wereld leeft. Hij is getuige van een aanval van de Shock Rockets op een van de nieuwe oorlogsheren die probeert de wereld aan zichzelf te onderwerpen. Als een van de Shock Rockets een noodlanding maakt doordat de piloot dodelijk gewond is stap Alejandro in en neemt deel aan de aanval van de Shock Rockets. Alhoewel het erg ongeloofwaardig overkomt dat iemand zonder enige ervaring deel kan nemen aan een dergelijke groep blijkt er veel meer achter de Shock Rockets te zitten dan op het eerste oog lijkt, in deel twee worden al een aantal zaken verklaard. De enige reden die je kunt hebben om deze serie niet te lezen is als je perse superhelden wilt hebben, want dat is het enige dat in Shock Rockets niet voorkomt. Als je echter goede verhalen en fantastisch getekende machines zoekt dan heb je met Shock Rockets je doel gevonden.

Empire #1 $2.50
Ongoing serie uitgegeven door Gorilla
Schrijver: Mark Waid
Tekenaar: Barry Kitson
Inkter: James Pascoe

De tweede Gorilla serie is een Mark Waid & Barry Kitson samenwerking die al tijden geleden aangekondigd werd. Toen dit tweetal furore maakte met de maxi serie JLA: Year One vertelden zij al over een nieuwe serie die zij wilden gaan maken met als hoofdfiguur een schurk die de hele wereld veroverd had. Wat waren zijn drijfveren en hoe gaat zo’n persoon om met de wereld om hem heen waren vragen die zowel Waid als Kitson beantwoord wilden zien. Hun poging om die vragen te beantwoorden is Empire. In het eerste deel maken wij kennis met Golgoth en de wereld die hij aan het veroveren is. Wij leren zijn directe medewerkers kennen en zijn dochter Delfi. Tevens krijgen wij onze eerste blikken op de toestand van de wereld (met excuses aan meester G.J.B Hilteman) om hem heen. Na een deel integreert de serie mij reeds en ik ben erg benieuwd waar Waid & Kitson heen willen.

Crimson Plague #1 $2.95
Zes delige mini serie uitgegeven door Gorilla
Schrijver: George Pérez
Tekenaar: George Pérez
Inkter: George Pérez

De derde aanbieding van de aapjes is geen onbekende. Het eerste deel van Crimson Plague is al weer een tijdje geleden bij Event aangeboden maar op dat moment begon het imperium van Joe Quesada en Jimmy Palmiotti (tezamen met de rest van de comic markt) net in te stortten, waardoor het tot een deeltje beperkt bleef. Om de mensen die deel 1 al hadden aan te moedigen om de comic opnieuw te kopen heet Pérez het eerste deel uitgebreid tot 64 pagina’s voor de vriendelijke prijs van 2 dollar 95.

Crimson Plague is een SF comic die begint op een van de manen van Jupiter. Hier wordt DiNA: Simmons geboren. Alhoewel geboren, zij wordt als enige overlevende van een mijnwerkerskolonie teruggevonden door een expeditie. In het begin van het verhaal zien wij DiNA: een hele hoop mensen doden op een ongelooflijke manier. Het enige wat zij tegen een van haar slachtoffers zegt is "If I bleed you die". En dat klopt, het slachtoffer vergaat binnen een seconde. De tweede hoofdpersoon van de serie is Commander Shannon Lower, een huurling die een landingsboot heeft met de reputatie overal ongemerkt te kunnen landen. Zij moeten een team specialisten laten landen op de kolonie waar DiNA: huis aan het houden is. Het eerste deel is duidelijk een introductie en ik heb nog geen idee van het wie, wat en waarom van Crimson Plague. Wat ik wel weet is dat Pérez zijn gebruikelijke uitstekende tekenwerk aflevert en het verhaal zit (net zoals zijn Wonder Woman verhalen van een aantal jaren geleden) prima in elkaar. Ook gorilla nummer drie is een comic waar ik vierkant achter sta.

Section Zero #1 $2.95
Ongoing serie uitgegeven door Gorilla
Schrijver: Karl Kessel
Tekenaar: Tom Grummett
Inkter: Tom Grummett

De als vierde verschenen Gorilla serie (vrees niet, er zullen nog meer Gorilla comics verschijnen, zoals Tellos) is "Section Zero". Deze serie laat zich mijn inziens het best omschrijven als "X-Files meets NightForce". X-Files kent iedereen (die niet de laatste jaren als kluizenaar heeft geleefd), NightForce was een comic van Marv Wolfman en Gene Colan (DC, jaren 80), waarin een groep avonturiers in opdracht van een excentrieke baron het paranormale onderzocht. Section Zero heeft van beide series wel iets. In het eerste deel maken we kennis met Titania (de leidster van de groep en telg uit een gezin van bekende avonturiers), Sam (een wildebras die vroeger met Titania getrouwd was), Thom Talesi (die tijdelijk In een spin kan veranderen) en Tesla (een buitenaards wezen met grote gaven maar met het IQ van een kind). Dit team onderzoekt vreemde gebeurtenissen op onze planeet (van maffia praktijken tot vampiers, van corruptie in de overheid tot buitenaardse verschijningen). Hun opdrachten krijgen ze van één van de rijkste mensen ter wereld, A. J. Keeler, maar in het eerste deel blijkt al dat deze persoon een duister spelletje speelt en bezig is twee partijen (Section Zero en de Ghost Soldiers) tegen elkaar uit te spelen. Genoeg intriges derhalve om het verhaal interessant te houden. Het décor is gezet voor een actie/ avonturen serie die zijn weerga in de huidige markt niet kent. En zo is het een grand slam voor Gorilla, vier series en vier winnaars!