LittleGreyMan
Zwart wit graphic novel uitgegeven door Image $6.95
Schrijver: C. Scott Morse
Tekenaar: C.Scott Morse
Inkter; C. Scott Morse

Reviewer: Alfred Eichholtz

De laatste jaren worden we overspoelt met buitenaardse activiteiten, of liever gezegd met de visie van de wellicht iets te lang in de woestijnzon gelopen hebbende Amerikaanse Ufoloog. Of je nu de TV aanzet, de bioscoop in gaat, een comic koopt bij een comicshop met een leuke dollar koers, staat te dansen op een rave tegenover een meisje in een strak T-shirtje, of een boswandeling maakt, je draait je om en er staat weer zo'n alien voor je neus. Dan maar hopen dat die alien je niet gaat gebruiken als draagmoeder voor het marsras.

Maar wellicht heb je net als C. Scott Morse je afgevraagd wat er nu in het hoofd van die alien omgaat, meestal heeft men het alleen over de mens en zijn/haar reactie ("Well, Jerry, that night they came to my room and abducted me, and when I came back, I was pregnant...") en heeft de viervingerig, groot-ogige alien bijna nooit een echt karakter en een eigen persoonlijkheid. Daarom is er nu LittleGreyMan, een prachtige GN op klein formaat, verschenen bij Image.

Als LittleGreyMan op aarde komt met het moederschip word de rest van zijn ras meteen neergeschoten door een drietal bekende figuren, the Cinematic Triad en verder wil ook de geheime dienst dat hij gauw weer de aarde verlaat. Het verhaal zit vol met tot leven gebrachte "pop culture" (film) figuren die elk hun rol met verve vervullen. Zo komen we Clint Eastwood tegen, Men in Black, één van de Seven Samurai als leden van de Cinematic Triad, maar ook El Mariachi, James Dean en een zwaar gewapende schildpad. LittleGreyMan wil de Triad stoppen en komt in contact met de Society of the Letterbox. Die nemen het op tegen censuur, de regering en de van de Society afgesplitste en gek geworden Cinematic Triad; zij allen zijn het produkt van een geheim experiment, Operation Widescreen. De alien gaat naar de schuilplaats van de Triad toe: Area 51, waar LittleGreyMan het uitvecht met de Triad.

Vervolgens, zit Doc Marten, geniale edoch krankzinnige geleerde, op de maan. Hij wil de aarde wil beheersen met een leger van gekke koeien, die hij gaat besmetten door gebruik te maken van een BSE-dragende boommarter, Pine Marten. En dat terwijl LittleGreyMan een verbond met de regering heeft gesloten om hen te helpen in slechte tijden, zodat de alien verder met rust gelaten zal worden.

Het zeer grappige en vreemde verhaal, vol verwijzingen naar de Amerikaanse populaire cultuur en zijn iconen maakt van LittleGreyMan een klein maar prachtig juweel van en graphic novel. Het is dan ook te hopen dat er in de toekomst meer over de kleine alien te lezen valt.

Morse heeft in animatie gewerkt en hij heeft dan ook een prachtige vloeiende penseelstijl, ook wel geïnspireerd door Japanse prenten, wat resulteert in bijna bewegende personages en pagina's. Zijn grote kracht ligt ook in het gebruik van zwart-wit contrasten. We kunnen, lijkt mij, dan ook veel meer prachtig werk van C. Scott Morse verwachten. Naast LittleGreyMan maakt Morse het ook zeer aan te raden Soulwind, volgens Image zelf is Soulwind een van de meest succesvolle comics die uit de enorme lading alternatieve Image uitgaven gekomen is. De eerste, 4 delige serie kwam uit onder het vaandel van Jim Valentino's zogenaamde "Shadowline Ink". Nauwelijks was de serie afgelopen of er verscheen ook al een trade paperback en nu gaat de serie verder met #5.

LittleGreyMan, B&W, $6.95 Image, is te bestellen via het Starsystem: star 6741D. De Soulwind trade paperback verschijnt in september en in oktober verschijnt Soulwind #5.