Horseman #1-3
lopende serie uitgegeven door Kevlar studio’s
Schrijver: Hank Kwon
Tekenaar: Buzz
Inkter: Buzz

Reviewer: Frank Rikkers

Ik was eindelijk aan de beurt om jullie te verblijden met een stukje over een ondergewaardeerde comic. Hier kreeg ik echter een probleem. Door een tweetal oorzaken van persoonlijke aard (huis kopen, vriendin), waren mijn financiën niet meer toereikend om veel nieuwe dingen uit te proberen. Maar als de nood het hoogst is........

Een aantal dagen voor mijn deadline afliep kwam deel drie van HORSEMAN binnen. Aangezien ik deze comic nergens in winkels op de plank ligt, durf ik aan te nemen dat hij ondergewaardeerd wordt.

Wat is Horseman? Horseman is een comic met een heleboel invloeden. Het verhaal speelt zich af in het heden, maar op sleutelmomenten krijgt de hoofdrolspeler flashbacks naar het verleden. Hierdoor krijg je steeds meer inzicht in het complexe verleden van de Horseman. Mits dit goed gedaan wordt, kan het een verhaal enorm verlevendigen (denk aan Highlander). De hoofdrolspeler is een dapper iemand die zijn eigen leven in de waagschaal stelt om slachtoffers te helpen (Spider-Man in de betere delen). Hierdoor komt hij natuurlijk in de problemen. Hoe hij zich hier uit redt is natuurlijk weer goed voor een hele comic.

Hij wordt er op uit gestuurd om te spioneren, omdat men een invasie verwacht. Dit loopt verkeerd omdat hij zijn persoonlijke gevoelens teveel laat meespelen (elke willekeurige aflevering van de bold). Zoals je ziet een zeer divers aantal verhaallijnen die door elkaar loopt. Toch blijft het verhaal goed leesbaar. Dit wordt onder meer bereikt door de flashbacks in grijstinten te houden, uitgezonderd de ‘lettering’ hetgeen een zeer bijzonder effect geeft. Het verhaal in de tegenwoordige tijd is wel in kleur. Dit heeft er echter wel voor gezorgd dat de ene comic op tijd klaar is, maar de ander niet. Wat mij vooral trekt in deze comic is dat het verhaal zeer clichématig lijkt, maar dat je steeds weer voor verrassingen komt te staan, doordat er iets gebeurd wat je niet verwacht had.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn geraakt, volgt hier een korte samenvatting:
De hoofdrolspeler Jung wordt door een mysterieuze vreemdeling gered uit een brandend dorp en naar de legendarische Bul Kuk Sa tempel gebracht. Hier wordt hij opgevoed. Als hij volwassen is trekt hij de wereld in om zichzelf te verbeteren. Hij vestigt zich in een dorpje, waar hij op een dag een moordaanslag op een prinsje verhinderd. De keizer die onder de indruk is van zijn moed, benoemd hem tot Horseman. Een geheim agent die corruptie in het land moet bestrijden . Hij krijgt een zegel met daarop 5 paarden. Als hij dit zegel voor zich houdt zullen de Porul (een groep ninja achtige figuren) hem beschermen. Ze zijn echter trouw aan het zegel en niet aan de persoon die het zegel draagt.

Tijdens een van de eerste opdrachten die hij moet uitvoeren, komt hij per ongeluk achter het plan van een buurland, voor een invasie. Vermomd als een diplomatieke missie, gaan ze naar het buurland om de leider te vermoorden, en zo de invasie te stoppen. Tijdens de reis is hij verliefd geworden op een van de (vrouwelijke) Porul. In het paleis worden ze echter gevangen genomen en doordat hij zijn liefde boven de missie stelt, mislukt deze. Jung weet te ontsnappen en komt erachter dat zijn geliefde dood is. Hierdoor verliest hij de controle over zichzelf. Het zegel gooit hij in zijn woede weg, waarna hij zwervend, al zwelgend in zelfmedelijden op zoek gaat naar zijn persoonlijke perfectie. De reden waarom hij in de eerste plaats uit de tempel was vertrokken. Een jaar later wordt hij in de val gelokt door de heerser, die hem wil doden voor de moordpoging. Tot zover de eerste twee delen.

De samenvatting die ik hierboven heb gegeven speelt zich af in Korea en in Japan in de zestiende eeuw. Japan is het land dat een invasie wil plegen. De Horseman komt uit Korea. Dit gedeelte van het verhaal is vooral uit de flashbacks te halen. Het andere deel van speelt zich af, ook in Japan, maar in deze tijd. Hoe kan dat, vraagt de gemiddelde lezer zich natuurlijk af. Dit weet de schrijver te verklaren doordat de Horseman een evenwicht heeft bereikt tussen zijn innerlijke en uiterlijke energie, hierdoor is alles onder de bewuste controle , ook het ouder worden. Een dergelijke verklaring opent natuurlijk vele mogelijkheden om een interessant verhaal te brengen. Hoe het verhaal in deze tijd verloopt vertel ik niet. Ik hoop je nieuwsgierig genoeg gemaakt te hebben om de serie te gaan sparen.