The Killing Joke (1988) One shot ($3.50)
Schrijver: Alan Moore
Tekenaar : Brian Bolland

Eén van onze lezers vroeg mij, na het lezen van de laatste 'Nuff Said, wat Alan Moore, buiten Watchmen, gedaan had om in Engeland in de 'comic hall of fame' opgenomen te worden? Op dat moment was ik niet wakker genoeg om aan The Killing Joke te denken, maar deze opmerking was voor mij reden genoeg om dit meesterwerkje als oude doos op te nemen.

Simpel gezegd is The Killing Joke het ultieme verhaal over The Joker. In deze comic diept Alan Moore de psychologie van de 'clownprince of crime' helemaal uit en gunt ons de eerste blik in de diepe waanzin die een normaal mens ertoe drijft om een levensgevaarlijk crimineel te worden.

Het verhaal begint in Arkham Asylum waar Batman The Joker een bezoek brengt om over de toekomst te praten. Volgens Batman moet hun tweestrijd een dodelijke afloop krijgen en hij wil dit verhinderen (dit is volgens mij een verwijzing naar de ontmoeting tussen de beide aartsvijanden zoals verteld door Frank Miller in The Dark Knight Returns). Tijdens dit gesprek komt Batman erachter dat hij niet met de echte Joker praat maar met een geschminkte plaatsvervanger. Kortom, de jacht is opnieuw geopend.

Het verhaal verplaatst zich nu naar The Joker, die bezig is een oud amusementspark op te kopen. Tijdens de volgende scènes krijgen wij een terugblik op zijn leven te zien en komen erachter hoe zijn uiterlijk is veranderd en zijn waanzin is begonnen, dit is echter niet de officiële oorsprong van deze misdadiger, (DC heeft later verteld dat dit zijn oorsprong kan zijn, maar het verhaal komt echter uit zijn eigen verwrongen geest voort en kan dus ook een grote leugen zijn).

Na alle voorbereidingen getroffen te hebben gaat The Joker naar het huis van commissaris Gordon en schiet zonder enige blijk van emotie diens nichtje Barbara (Batgirl) neer. Het schot vernietigt haar ruggegraat waardoor zij de rest van haar leven in een rolstoel moet doorbrengen. Hij neemt de commissaris vervolgens mee naar zijn pretpark om, zoals hij zelf zegt, te bewijzen dat ieder mens breekt en waanzinnig wordt als hij maar voldoende schokken te verwerken krijgt.

Batman ontvangt vervolgens een uitnodiging om naar het park te komen en de hoofd attractie van de freakshow te ontmoeten. Wat er op deze laatste pagina's gebeurt vertel ik je uiteraard niet, maar dit is niet het belangrijkste deel van het verhaal. De blik in de geest van een waanzinnige is de hoofdmoot van deze comic en Alan Moore weet ons dat prachtig te vertellen.

Nu had Alan Moore wel een groot voordeel toen hij deze comic schreef. De tekenaar is immers niemand minder dan Brian Bolland. Alhoewel deze Brit zeer weinig comics getekend heeft (de laatste jaren doet hij bijna alleen maar covers), is alles wat van zijn hand komt een meesterwerkje. The Joker, zoals door Bolland in dit verhaal neergezet, is de ultieme personificatie van deze meesterschurk en geen enkele andere tekenaar is zelfs maar in de buurt gekomen van deze versie.

Kortom: een waanzinnig verhaal met idem tekeningen, als je deze comic nog niet hebt moet je gewoon naar de winkel hollen om hem aan te schaffen.