Avengers: The Kree-Skrull War (1983)
2 delige reprint serie uitgegeven door Marvel
Schrijver: Roy Thomas
Tekenaar: Neal Adams & John Buscema

Deze mini serie is een herdruk van Avengers #89-97. Dit verhaal dat oorspronkelijk uit de jaren zestig stamt is voor mij nog steeds een van de beste verhalen ooit door Marvel uitgegeven. Iedereen die destijds van 'Operation Galactic Storm' genoten heeft kan ik dit verhaal meer dan aanraden. Roy Thomas was als schrijver op zijn hoogtepunt toen hij deze oorlog tussen de Kree en de Skrulls bedacht en zowel Neal Adams als John Buscema behoren tot de top als het om klassieke superhelden verhalen gaat.

Als het verhaal begint is de grote oorlog tussen de Kree en de Skrulls om de heerschappij van de kosmos net uitgebroken. Captain Marvel is dan al enige tijd naar de aarde verbannen. Doordat de Avengers hem helpen terwijl hij gezocht wordt, besluiten Captain America, Thor en Iron Man om de Avengers op te heffen. De in Fantastic Four #2 in koeien veranderde Skrulls hernemen hun normale vorm weer en vallen Marvel, Quicksilver, Vision en The Scarlett Witch aan. Alleen de Vision weet te ontkomen, de anderen worden gevangen genomen door de Skrulls die de krachten van de Fantastic Four hebben. De Skrulls willen van Marvel het geheim van de omni-wave projector hebben. In hun handen zal dit namelijk het ultieme wapen worden. Vanaf dit moment komen de gebeurtenissen in een reeks van stroom versnellingen terecht die ertoe leiden dat een gigantische oorlogsvloot zich tegen de aarde keert met slechts Thor, Vision, Iron Man, Captain America en Giant Man tegen hen. Terwijl deze helden wanhopig proberen de aarde te redden bevindt Rick Jones zich op Hala, de troonwereld van de Kree. Buiten de reeds genoemde helden doen ook de Inhumans, Nick Fury, Ronan the Accuser en de Mandroids nog mee, in dit verhaal van kosmische proporties. Alhoewel de twee deeltjes niet gemakkelijk te vinden zijn zal het geheel je niet meer dan vijf dollar kosten. Dit is echt een koopje voor een van de hoogtepunten uit de Marvel historie.