Legion of Super-Heroes & Legionaires
Schrijvers: Tom & Mary Bierbaum
Tekenaars: Chris Sprouse & Stuart Immonen

Deze keer niet een maar twee titels in een review. Het zal echter niemand verbazen dat als je Legion of Super-Heroes kiest je automatisch ook Legionaires moet noemen. Het Legion of Super-Heroes heeft een lange geschiedenis en een van de meest trouwe schare volgelingen. Het komt er in principe op neer dat drie jeugdige helden (Cosmic Boy, Saturn Girl en Lightning Lad) een aanslag op een grootindustrieel verhinderen. Deze miljardair sponsort hen daarna om een superhelden team op te richten. Dit is het oorspronkelijke verhaal.

In de loop der jaren is er echter heel veel gebeurt en werd de tijdstroom waar het Legion zich in bevond een zooitje, met als 'hoogtepunt' een nieuwe start als de serie New Legion of Super-Heroes. Sommigen vonden deze serie geweldig, anderen om te kotsen. Wat wel duidelijk werd, was dat schrijver Keith Giffen een huzarenstukje wilde uithalen. In eerste instantie wist hij het verhaal boeiend te houden, maar na een deeltje of dertig strandde het verhaal in een onnavolgbare brei van plots, subplots en micro subplots. Dan komt er in 1994 een gebeurtenis van formaat langs fietsen. Zero Hour (wie deze serie niet kent moet zich eerst heel erg gaan schamen en daarna heel snel naar de winkel om ze te kopen) zorgde ervoor dat het universum van Legion en Legionaires ophield te bestaan. Daarna kon met een schone lei begonnen worden (in de desbetreffende 0 nummers). En verdomd als het niet waar is, deze verhalen hebben eenzelfde kwaliteit als de verhalen waarmee het Legion beroemd is geworden. Het is een eigentijdse kijk op het leven van een stel tieners die hele wonderbaarlijke gaven hebben. Waar bij de eerdere delen van de lopende Legion serie de nadruk op een depressieve stemming en een 'gritty' attitude lag, is nu de 'fun' voornamelijk belangrijk.

Tuurlijk, de verhalen hebben meestal wel een serieus tintje (dat moet ook), maar het zijn vooral de onderlinge confrontaties die Legion en Legionaires zo goed maken. Superheroeing with a smile is hier zeker van toepassing. Slechts een klein minpuntje. De beide series lopen in elkaar over. Je kan dus eigenlijk de verhalen niet volgen als je maar een titel leest (een soort van package deal dus). Nou zijn beide series steengoed dus eigenlijk doe je jezelf er een plezier mee door ze gewoon allebei te kopen. Als je eens een keer wat centjes over hebt (wishful thinking) dan zou je die slechter kunne besteden dan door wat back issues van deze twee series te kopen.