Lex Luthor The Unauthorized Biography (1989) one shot
uitgegeven door DC
Schrijver: James D. Hudnall
Tekenaars: Eduardo Barreto en Adam Kubert

In het DC universum zijn een handvol prominente schurken op te noemen die tot de verbeelding spreken. Darkseid, Ra's Al Ghul, Two Face, Vandal Savage en de Joker zijn namen die bij mij naar boven komen. Iemand die zeker niet in dit rijtje mag ontbreken is Supermans aartsvijand, Lex Luthor.

In dit verhaal worden twee dingen over Luthor’s verleden bekend gemaakt die wij lezers hiervoor nog niet wisten. Als start van dit boek wordt Clark Kent beschuldigd van de moord op Peter Sands, een journalist/schrijver. Hierna gaan we een paar dagen terug in de tijd en zien we hoe Sands zijn laatste dagen doorbracht. Sands is een zeer goede schrijver die echter aan de drank is geraakt en daardoor nergens meer werk kan krijgen. Als laatste strohalm zegt hij tegen een redacteur dat hij een geweldig verhaal over Lex Luthor heeft maar geen geld voor verder onderzoek kan krijgen. De redacteur is enthousiast, belooft geld en zegt dat als ze iets te lezen krijgt er meer dollars aankomen. Sands heeft echter geen letter op papier en gaat snel op onderzoek uit. Door dit onderzoek komt hij achter de ware aard van Lex Luthor (zoals ik al zei, Sands is zeer goed in zijn werk). Hij praat met een lerares, buurman en ex-werknemers van Luthor. Hij leert de echte Luthor kennen, maar dit trekt ook de aandacht van Lex. Sands merkt dat hij gevolgd wordt en roept de hulp van Clark Kent in om via hem met Superman in contact te komen.

Het verhaal is zeer kundig aan elkaar geschreven. Het speelt zich in drie’timeframes’ af. Het heden met de gearresteerde Kent, het onderzoek van Sands en de flashbacks naar Luthors verleden. Het geheel blijft goed leesbaar.

Er valt over te redetwisten of de mysteries die rond een figuur zweven opgehelderd moeten worden. Soms is het leuker om te kunnen blijven raden en je eigen interpretatie aan een figuur te kunnen geven (dit kan echter ook te ver doorgevoerd worden, denk aan Wolverine). Bij Lex Luthor werkt het voor mij in ieder geval niet storend. Lex Luthor The Unauthorized Biography is een prachtig portret over de op één na machtigste man in Metropolis. Geen brokstukken die langs vliegen, geen buitenaardse wezens die de aarde willen veroveren en geen vampieren. Gewoon een heel spannend verhaal dat je niet weg kunt leggen totdat je het uit hebt en waar je vaak terug aan zult denken. Enig nadeel aan dit verhaal vind ik dat je in het begin al weet dat Sands het niet overleeft. Dat neemt voor mij een beetje van de spanning weg, maar ja, je kunt nu eenmaal niet alles hebben.