Marvels (1994)
vier delige mini serie uitgegeven door Marvel
Schrijver: Kurt Busiek
Schilder: Alex Ross

Marvels was een comic die al een aantal jaren in het achterhoofd van schilder Alex Ross rondzwierf voor het op de markt kwam. Ross had allerlei mooie ideeën over hoe hij de diverse Marvel figuren wilde uitbeelden maar slechts een vaag idee over het verhaal dat erbij hoorde. Samen met schrijver Kurt Busiek bedacht hij een verhaaltje erom heen en zij boden het concept aan Marvel aan. De mensen bij Marvel waren verliefd op de schilderijen maar het verhaal vonden zij maar niets. In diverse overleg rondes kwamen Busiek en Ross met het idee dat tenslotte Marvels werd.

Normaal gesproken is de ontwikkeling van comics omgekeerd. Eerst is er het idee, dan komt het verhaal en tenslotte de tekeningen. Waarom men bij Marvels bij de tekeningen begon is na een blik wel duidelijk. De schilderijen van Alex Ross zijn perfect gedetailleerd en de manier waarop hij de diverse figuren uitbeeld behoort reeds na vier jaar tot de klassieken van de comic kunst. Marvels vestigde in een keer de reputatie van Alex Ross als de belangrijkste schilder in de comic wereld.

Marvels gaat over de opkomst (en niet de ondergang) van de superhelden zoals gezien door de normale mensen. Het verhaal begint met het ontstaan van de Human Torch en eindigt met de dood van Gwen Stacy. Hoofdpersoon van het verhaal is Phil Sheldon, fotograaf voor de Daily Globe. Hij beschrijft hoe hij en de andere mensen opkeken tegen de superhelden die hun normale wereld bestormden.

De eerste twee waren de Human Torch en Namor, de Sub-Mariner. De wereld toonde alleen maar haat en wantrouwen tegen hen en dit duurde enige jaren tot de man kwam die alles in een keer veranderde. In 1942 trad Captain America voor het eerst voor het voetlicht en op dat moment begonnen de mensen in helden te geloven. Daarna zien wij hoe cyclussen gaan en komen. Na de helden verering van de tweede wereld oorlog en de jaren daarna, komt de haat en het wantrouwen tegen de mutanten.

Het hoogtepunt van de serie is voor mij het derde deel waarin Galactus en de Silver Surfer de aarde bedreigen. Het laat bijna niets van de gevechten zien zoals we die kennen uit Fantastic Four #48-50, maar laat zien hoe de wereld reageert op een bedreiging die niet te bevatten is. Vooral het eind van dit deel waarin Busiek en Ross ons tonen wat iemand krijgt die de wereld redt, vind ik fantastisch. De mensen beschouwen het hele Galactus verhaal als een stunt van de helden om zelf beter te lijken. Men krijgt een nog grotere hekel aan hun redders dan men al had.

Mocht je Marvels nog niet hebben dan kun je het beste de trade paperback kopen, naar huis gaan, de gordijnen dicht doen en je voor bereiden op een plezierige avondje met de historie van het Marvel universum.