Uitgegeven door King Hell/Tundra
Schrijver: Rick Veitch
Tekenaar: Rick Veitch
Inkter: Rick Veitch
Tundra.gif (620 bytes) KingHell.gif (887 bytes)

Reviewer: Alfred Eichholtz

Een auteur die al jarenlang een alternatieve, intelligente en diepgravende visie geeft op de wereld en het gegeven van de superhelden is Rick Veitch, en het lijkt mij dan ook goed om eens licht te werpen op zijn King Hell Heroica series. Veitch was trouwens ook een van de eerste stripmakers die met een revisionistische kijk op het concept van de superheld kwam.

Rick Veitch kwam uit een van de eerste lichtingen van de Joe Kubert School of Comic Art en zijn eerste grote bekende werk was Swamp Thing voor DC en verder tekende hij ook enkele hoofdstukken (waaronder het destijds zeer controversiële nummer met de bevalling van Miracleman's vrouw) van Alan Moore's 'Miracleman', een serie die ook een nieuwe, revisionistische kijk op superhelden gaf.

In 1985 kwam hij met zijn eerste eigen zes delige mini serie 'The One', verschenen bij Epic; een apocalyptisch verhaal over nationalisme, religie en de verschijning van superhelden in de werkelijke wereld.

Daarna kwam 'Bratpack', waarbij Veitch nog dieper in ging op het concept van de Superheld. Een wereld waar drugs, drank en perversiteiten het leven van deze superhelden geheel beheersten. Vooral de sidekick -de jonge, trouwe helper van de held-, diens rol en de sexuele aantrekkingskracht van (volwassen) superhelden op jongens komen in een apart daglicht te staan.

Met 'The Maximortal' grijpt Veitch de Superman legende aan om daarnaast ook een verhaal te vertellen over de vroegere slechte behandeling van comicmakers en hun rechten, en met name dan het tragische verhaal van Jerry Siegel en Joe Shuster, de bedenkers van Superman, met een heerlijke rol van een op Walt Disney gebaseerde meedogenloze uitgever. De Superman figuur is True Man, The Maximortal (die uiterlijk trouwens ook verdacht veel op Miracleman lijkt). True Man is in het verhaal zowel een bedacht figuur in een comic als mede True Man als een bovennatuurlijke verschijning.

De droom serie 'Rare Bit Fiends', dat ook al achterin The Maximortal te vinden was, is een uitstapje van Veitch na vele jaren King Hell Heroica. Het is een comic waarin hij zijn dromen verwerkt heeft tot strip pagina's. Dit leverde naast veel lof van mensen die veel met dromen bezig zijn (zoals bijvoorbeeld Sandman liefhebbers) ook veel kritiek op van fans van King Hell Heroica die niet echt veel interesse hadden in de weliswaar prachtig getekende, maar voor hun nauwelijks een verhaallijn bevattende, dromen van Rick Veitch.

Nu, voor deze mensen is er zeer goed nieuws, want na een aantal jaren van Rare Bit Fiends gaat Veitch weer verder met zijn Heroic Saga. In september komt er een 'Bratpack/Maximortal' special en daarna zal er een nieuwe twee maandelijkse 'Maximortal' serie komen. Ook is er een collectie van de eerste 'Maximortal' serie aangekondigd.

Van 'The One' is er ook een (moeilijk te vinden) trade paperback verschenen met alle zes oorspronkelijke kleuren Epic delen in zwart-wit (King Hell).

Zo ook van 'Bratpack', met daarin een herziene versie van het einde, behoorlijk anders dan in de vijf losse deeltjes uitgegeven door Kitchen Sink Press/Tundra ($14.95). 'The Maximortal' verscheen in 1994 in zeven delen bij King Hell/Tundra.