Shang-Chi Master of Kung-Fu Special Marvel Edition #15
Schrijver: Steve Englehart
Tekenaar: Jim Starlin
Inkter: Al Milgrom

Het einde van de eeuw is in zicht gekomen. Iedereen kijkt terug op de gebeurtenissen van de laatste jaren. Dit doe ik terwijl ik door mijn comic verzameling aan het wandelen ben op zoek naar een verhaal om de laatste oude doos van dit millennium over te gaan schrijven. Ik kom vele potentiele comics tegen, zoals Man-Thing, Werewolf By Night, Batman: The Dark Knight Returns, Marvel Team-Up, Doc Savage, Shadowman enz. Ik blader door wat comics heen, maar totdat ik het eerste deel van Shang-Chi Master of Kung Fu (toen heette die serie nog Special Marvel Edition #15 Featuring: The Hands of Shang-Chi Master of Kung Fu) in handen had kon ik geen keuze maken. Maar nadat ik de eerste pagina had bekeken wist ik dat dit mijn afsluiter van de eeuw ging worden. Er stonden namelijk op de eerste pagina een aantal namen die ieder voor zich en samen met anderen vele, mijn inziens goede, comics gemaakt hebben.

Als schrijver stond er Steve Englehart. Deze is bij mij bekend als schrijver van oudjes zoals Kull the Conquerer, Doc Savage, Powerman, Supervillain Team-Up en Green Lantern Corps. Maar hij heeft natuurlijk ook jongere comics gemaakt. Zoals Millennium voor DC, Vision and the Scarlet Witch, Fantastic Four en de hele eerste run van de West Coast Avengers. Het laatste werk wat ik van hem heb is de zeer goede Nightman serie van Malibu comics. Nou ja het was in ieder geval goed totdat Marvel het overnam.

Als tekenaar stond er de naam van Jim "galactische cross-overs" Starlin. Deze is bij velen bekend. Iedereen kent natuurlijk zijn werk als "The Infinity Gauntlet" en "The Infinity Crusade". Of zijn DC mini serie Hardcore Station. Minder bekend is zijn medewerking aan series zoals The Cat, Iron Man, Silver Surfer, Batman, Thor en The Kung-Fu Fighter. Het meest recente wat ik van Jim Starlin heb is "The Fighting American: Dogs Of War". Dit is nog maar een kleine impressie van zijn werk, maar ik moet ook nog wat ruimte overlaten voor de oude doos zelf.

Als laatste vind je de inkter Al Milgrom terug. Het leuke van Al Milgrom is dat hij tegenwoordig nog net zo veel of meer inkt als vroeger. Als je tien Marvel of DC comics ophaalt is de kans dat je een comic tegenkomt waar Al Milgrom aan heeft meegewerkt ongeveer 80%. Al heeft meegewerkt aan series zoals Alpha Flight, A-Next, Amazing Spider-Man, Secret Wars, Superman en DC’s "Kung Fu Fighter"Ja inderdaad ook met Jim Starlin.

Deze heren hebben echter alle drie hun medewerking verleend aan de eerste delen van "The Master of Kung-Fu" Dat dit een oude comic is blijkt al uit het feit dat Marvel niet opnieuw begonnen was met nummeren zoals ze dat tegenwoordig doen. Maar ze hebben gewoon doorgenummerd. Met als extra op de kaft de tekst Iron Fisted First Issue.

Het verhaal gaat begint midden in een gevecht. Shang-Chi moet het tegen een vijftal dodelijke tegenstanders opnemen. Nadat hij er vier uitgeschakeld heeft stelt hij zich voor aan de laatste vechter. En hij stelt zich voor als de zoon van Fu Manchu. Met deze woorden begint zijn terugreis in het verleden en we krijgen een uitleg van de situatie.

Shang-Chi wordt bij zijn vader ontboden. Deze vertelt hem dat er een oude man is welke spoedig zal sterven. Maar omdat hij Fu Manchu dwars heeft gelegen mag hij niet van ouderdom sterven, maar moet worden voormoord. En hij draagt het Shang-Chi op. Deze vindt het vreemd, maar hij denkt dat zijn vader eervol is dus gaat er zoals er van hem verwacht word op af. Bij het bed van de oude man aangekomen twijfelt hij nog. Op dit moment opent de oude man zijn ogen en instinctief haalt Shang-Chi uit. Na zijn daad wil hij weer door het raam vertrekken, maar dan verschijnt er een man in een rolstoel en houd hem een pistool voor.

De man begint hem te vertellen wat Fu Manchu in werkelijk is en hij laat Shang-Chi zijn verwondingen zien welke hem door zijn vader zijn aangedaan. Dit haalt hem bijna over, maar nog niet helemaal. Een bezoek aan zijn moeder overtuigt hem van het feit dat zijn vader niet de lieve man is wat hij tot dusver dacht, maar een machtswellustige massa moordenaar. Nu komen we weer uit de overpeinzingen vandaan en gaan we verder op het punt waar we na de eerste paar pagina’s vertrokken waren. Na een lang gevecht met de laatste bodyguard van zijn vader, weet hij de zware Sumo worstelaar uit te schakelen. Hij vervolgt zijn tocht in het kasteel van zijn vader en ontdekt een laboratorium wat nogmaals bevestigt dat zijn paps niet zo’n lief heerschap is. In dit laboratorium loopt een gemuteerde aap rond. Hij weet uiteindelijk de aap te verslaan en komt tegenover zijn vader te staan. Fu Manchu probeert Shang-Chi te laten inzien dat zijn visie de juiste is. Deze heeft echter genoeg van zijn vader en loopt weg met de woorden "Als we elkaar weer zien zal het als aartsvijanden zijn".

En dat ze aartsvijanden zijn komt in de overige 110 delen van de serie nog regelmatig naar voren. Dus als je nog op zoek bent naar een leuke serie. Shang-Chi is een aanrader.