Nick Fury vs. SHIELD (1988)
6 delige prestige serie, uitgegeven door Marvel
Schrijver: Bob Harras
Tekenaar: Paul Neary
Inkter: Kim DeMulder

Toen Marvel 10 jaar geleden deze Nick Fury mini serie aanbood was ik aardig sceptisch ingesteld. De laatste jaren waren er weinig goede verhalen over de goede kolonel en zijn troepen van SHIELD verschenen en ook van dit verhaal verwachtte ik niet al te veel. Bovendien vergeleek ik elk Nick Fury verhaal met de klassieke nummers van Jim Steranko, waardoor elke nieuwe comic al met een forse achterstand begon. De reclame waar Marvel de serie mee lanceerde, en het feit dat de cover van Jim Steranko was, haalde mij toentertijd toch over. En het moet gezegd worden, deze serie kon moeiteloos wedijveren met de beste SHIELD verhalen die ooit gemaakt waren.

Deel één opent met een klassieke scène. Nick is druk bezig om de wereld te redden van de explosie van een nucleair explosie. Dit maal is het echter een apparaat van SHIELD zelf. Na de, geslaagde, reddingsactie wordt het apparaat gestolen door een gecombineerde Hydra en AIM aanvalsgroep. Een door twijfel geplaagde Nick Fury vraagt zich wanhopig af waarom de twee gevaarlijkste terroristische groeperingen die de aarde kent zich hebben verenigd. Hij wordt echter gestoord door een bericht van één van zijn geheime agenten die bij Roxxon gestationeerd is. Deze vertelt hem dat Roxxon het gestolen item in bezit heeft en zich erg vreemd gedraagt. Dit alles doet Nick besluiten om zijn superieuren te waarschuwen. Wij maken nu voor het eerst kennis met "the board", een groep in schaduwen gehulde mensen die de echte leiding van SHIELD vormen. Deze mensen blijken een geheime agenda te hebben. Zij zitten achter de acties van Roxxon, AIM en Hydra.

Nick wordt tot vijand van SHIELD verklaart en alles en iedereen wordt tegen hem opgezet. Superhelden als de Avengers en de Fantastic Four wordt verteld dat als zij Nick Fury helpen zij door de regering in de cel geworpen zullen worden. Jasper Sitwell wordt door "the board"tot het nieuwe hoofd van SHIELD uitgeroepen. Sitwell krijgt maar één opdracht: neem Nick Fury gevangen of dood hem! Er gebeuren echter vreemde dingen met project Delta van Roxxon. De in het eerste deel gedode Clay Quartermain komt weer tot leven en ook Jasper Sitwell gedraagt zich zeer vreemd. Als Nick probeert via Countess Valentina de Fontaine, zijn vriendin en één van de top mensen van SHIELD, om enkele gegevens op te diepen, wordt hij door een eskadron van SHIELD agenten aangevallen die hem proberen te vermoorden. Vlak voordat hij in de Hudson rivier verdwijnt roept hij ‘Listen to me: SHIELD is lies, Val ... all lies."

Na deze dramatische woorden wordt het verhaal steeds mysterieuzer. De lezer wordt samen met Nick Fury in de wonderlijke wereld van de spionage, dubbel agenten en zelfs drie dubbel agenten getrokken tot niemand meer weet wie vriend is, wie vijand is en wie beide is. Het verhaal rolt onstuitbaar naar zijn conclusie toe en het enige dat de lezer kan doen is wanhopig proberen aan te haken en niets te verliezen van dit prachtige verhaal, dat op een manier eindigt die weinigen voor mogelijk hadden gehouden.

De tekeningen van het duo Neary en DeMulder zijn niet spectaculair maar wel effectief. Zij moeten het opnemen tegen de legende Jim Steranko en dat is een gevecht dat niemand kan winnen. Wat zij moeten doen is het verhaal van Harras goed ondersteunen en zorgen dat de lezer niet afgeleid wordt, en daar zijn zij cum laude voor geslaagd. De enige grafische hoogstandjes zitten in de covers van Bill Sienkiewicz, Joe Jusko, Jim Steranko en hun drie collega’s. Wat in deze comic echter het belangrijkste is, is het verhaal. Mocht je een liefhebber zijn van James Bond verhalen dan is Nick Fury vs. SHIELD een comic voor jou!