Ninjak V2 (1996-1997)
ongoing serie uitgegeven door Acclaim
Schrijvers: Kurt Busiek en Robert L. Washington III
Tekenaar: Neil Vokes
Inkter: Michael Avon-Oeming

Reviewer: Alan Miles

Het plot: middelbare school nerd Denny Meechum weet een complexe puzzel in het video spelletje Ninjak op te lossen en veranderd in de held uit het spelletje. Hij is ontzettend blij met de gaven die hij heeft en levert strijd met een serie superschurken, The Dark Dozen. Ook in zijn privé leven wordt hij wat zekerder, maar hij heeft nog steeds niet de moed om de vrouw van zijn dromen, die werkt in de plaatselijke comic shop, te vertellen wat hij van haar vindt. Na een serie van steeds zwaardere gevechten weet hij de schrijver van het computer spelletje op te sporen en leert hij het hoe en waarom van zijn verandering. Hij is de laatste in een serie van Ninja strijders die een gevecht om de toekomst van de wereld voeren. Aan het eind van de serie weet hij of hij een waardig opvolger van de Ninja ‘s is.

Ik kocht de hele serie van 12 deeltjes in een uitverkoop voor $2.25. De serie is uitgegeven door Acclaim en is de opvolger van de eerste serie van Valiant. Ik kocht de serie vanwege mijn respect voor  Kurt Busiek. Ik kende de tekenaar, Neil Vokes, niet, maar vanwege de kracht van  Kurt Busiek’s Astro City en Avengers, was ik er behoorlijk zeker van dat ik dit ook leuk zou vinden.

Ik had gelijk!

De tekening van Vokes stonden me in het begin behoorlijk tegen, simpel en cartoonachtig, maar na een paar pagina’s was ik er al aan gewend en bij het eind van deel een kwam ik erachter dat de tekeningen prima aansloten bij de aard van het verhaal. Denny zit namelijk in een vreemde situatie, hij is een tiener, en een superheld. Ook kwam ik al snel tot de conclusie dat Vokes beïnvloed was door Steve Ditko; en daar is niks mis mee. Het verhaal van Denny die zijn krachten ontdekt komt namelijk aardig overeen met de eerste delen van Spider-Man. Ook dit is geen verrassing als je bedenkt hoe goed de Untold Tales of Spider-Man serie van  Kurt Busiek was. Een tweede invloed van Vokes is, volgens mij, Joe Staton’s werk op E-Man van Charlton, los en vloeiend, maar goed passend bij het verhaal. Na het lezen van de hele serie was ik een groot fan van Vokes tekenstijl.

Ik weet dat de meeste mensen niet naar deze serie zullen omkijken omdat hij in de dump lag. Ik heb ongeveer $0.20 per deel betaald en als ik de cover prijs had moeten betalen weet ik niet of ik de serie gekocht had, ondanks mijn bewondering voor  Busiek. Maar voor deze prijs dacht ik, ‘Wat voor risico loop ik’. En ik moet zeggen dat ik me geen seconde bekocht heb gevoeld. Inderdaad, het is een wat simpelere serie dan Astro City, de plot en dialoog waren echter van hetzelfde hoge peil als Astro City. Als deze serie tegenwoordig uitkwam en getekend werd door Brent Anderson, dan ben ik ervan overtuigd dat het net zo populair zou zijn als Astro City. Maar ik wil geen andere tekenaar, ik ben zeer tevreden over het werk van Neil Vokes.

Ik heb erg genoten van hoe Denny groeide als een persoon na zijn verandering in Ninjak. Het verhaal bevat de normale superhelden clichés, echter met de bekende  Busiek twist, zoals hoe Denny reageert op zijn familie als deze zich beginnen af te vragen waarom Denny zo vaak afwezig is. In de laatste paar delen wordt Denny’s morele code getest (hij wil niet te doden, ondanks wat de oude Japanse sensei hem verteld), en de manier waarop  Busiek dit doet is perfect.

Het karakter van Denny is goed uitgewerkt door  Busiek. Hij is een echte tiener met de vrije tijds besteding van een tiener (vooral de internet activiteiten waren goed gedaan). De origine past ook prima in deze tijd, net zoals hoe Bruce Banner in de Hulk veranderde in de jaren zestig. Ik vraag me dan ook af of het internet de nieuwe creatie methode van superhelden wordt zoals radioactiviteit dat vroeger was. Denny wordt neergezet als een goed mens die probeert om alle kwaad dat hij als Ninjak veroorzaakt weer recht te zetten. Alle ondersteunde figuren komen ook prima uit de verf, zoals Denny’s beste vriend Town, Town’s vriendin Shelly, die eigenlijk op Denny valt, en zeker Denny’s moeder. De enige die uit de toon valt is Denny’s vader, deze komt over als een cliché matige militair.

Ik zou graag willen weten hoe het verder met alle personages gaat. Nummer twaalf eindigt met een dilemma waarin Denny zit en het is duidelijk dat  Busiek en mede-schrijver Robert L. Washington III meer te vertellen hadden. Ik hoop dan ook dat deze serie ooit herontdekt wordt en dat er dan een vervolg komt.

Dat is dan ook het enige kleine bezwaar dat ik heb. De serie was voor meer dan twaalf delen bedoeld en de laatste pagina’s zien er dan ook een beetje gehaast uit, om het verhaal te laten eindigen. Ik raad elke fan van  Kurt Busiek dan ook aan om deze serie te zoeken, ook als je de volle prijs moet betalen.