James Bond Permission To Die (1989) drie delige prestige serie
uitgegeven door Eclipse
Schrijver: Mike Grell
Tekenaar: Mike Grell

Toen we een redactie vergadering hadden (nou ja, vergadering?) zei René ‘We moeten ons blad eigenlijk omdopen tot de Mike Grell fanclub!’. Hierdoor schoot me te binnen dat ik nog een serie van meneer Grell had, die nog niet door de redactie besproken was (nee ik bedoel niet The Warlord). Namelijk James Bond. Vandaar dat deze keer de ‘Nuff weer wordt gesierd door een meesterwerkje van Mike Grell.

Het verhaal begint net als ieder goed 007 verhaal met harde actie. Er is een etentje van een stel hoge heren en daar willen enige terroristen gebruik van maken om landgenoten vrij te krijgen. Maar die jongens hadden er niet op gerekend dat onze James zich tussen de gasten bevond. Hij redt natuurlijk iedereen, en dan gaat het verhaal verder in het kantoor van M. Deze legt hem uit dat hij een dame genaamd Gayla vanuit Rusland naar Amerika moet brengen. Hiervoor zal hij beloond worden met de plannen om voor heel weinig geld apparatuur de ruimte in te kunnen krijgen.

Na een aantal avonturen en avontuurtjes (ja daar is hij 007 voor) bereikt hij eindelijk de plaats van bestemming. Dit is het landgoed van Dr. Widziadlo (dit landgoed is ongeveer net zo groot als de Grand Canyon). Bond brengt enige dagen door op het landgoed en ontmoet als hij aan het zwemmen is een (natuurlijk) goed uitziende dame. Deze vertelt hem dat de doctor helemaal niet zo aardig is als hij doet voorkomen en dat hij al iemand de afgrond ingegooid heeft. Bond speelt het spel met Dr. Widziadlo mee om zodoende achter zijn plannen te komen. De doctor is van plan om een nucleaire bom op Victoria te gooien. Hij was ook al verantwoordelijk voor de Chernobyl ramp en vond dat men deze ramp veel te snel had vergeten. Daarom wil hij met deze bom Victoria treffen. Hier zijn namelijk van alle grote landen schepen aanwezig, zodoende kan geen enkel land de situatie negeren. Hij is van plan om 300.000 mensen op te offeren, zodat er vervolgens wereldvrede kan ontstaan. Dat Bond dit weet te verhinderen is natuurlijk duidelijk, maar het gaat om de manier waarop het verteld wordt.

Over vertellen gesproken! Wisten jullie al dat dit ontzettend goede geschreven verhaal ook nog is getekend door niemand minder dan Mike Grell? Waar het om gaat is dat, als je een goed verhaal wilt lezen, en of je nu wel of geen Grell liefhebber bent, maakt niet uit. Ian Fleming’s James Bond: Permission To Die is zekere de moeite van het lezen (en kopen) waard. Waarom is dit verhaal eigenlijk nog niet verfilmd?