The Punisher (1986) vijf delige mini serie
Schrijver: Steven Grant
Tekenaar: Mike Zeck

Na het stoppen van de Punisher series kon ik weer opgelucht adem halen. Eindelijk was aan het kapot maken van een goed figuur een einde gekomen. Zoals Dennis in ‘Nuff #11 al zei, een heleboel Punisher verhalen waren meer dan slecht. Maar aan de andere kant waren er ook een heleboel goede verhalen. Nu de serie weer opnieuw is gestart (waarvan ik de eerste twee delen lang niet slecht vond) dacht ik weer met weemoed terug aan de eerste solo verhalen van deze ‘held’. Het figuur van de Punisher wordt maar al te vaak gezien die tot de tanden bewapend even een stuk of 100 boefjes afschiet. Dit is echter niet waar. Natuurlijk gebruikt hij fors geweld en deinst hij nergens voor terug. Maar hij gaat bijna nooit ergens als een kop zonder kop naar binnen, alles wordt van tevoren gepland.

Als dit verhaal begint zit de Punisher in de gevangenis. Hoe hij in de gevangenis terecht is gekomen blijkt later in het verhaal (en het is niet Spider-Man die hem ingewebd voor de politie achterliet). De Punisher is als eens eerder in Rykers (de gevangenis waar hij nu is) geweest, en er werden toen drugs in zijn eten gedaan. Nu gaat hij op zoek naar de man die daarvoor verantwoordelijk was. Tijdens dit zoeken krijgen we een paar gevechten te zien, en dan begrijp je meteen dat hij meer is dan een moordenaar. Hij schakelt een stuk of wat moordenaars uit die hem staan op te wachten met honkbalknuppels en loden pijpen. Hij weet hun eigen wapens tegen hen te gebruiken. Vervolgens komt hij erachter dat degene die hem wou laten vermoorden een oude bekende van hem is, namelijk Jigsaw (deze heeft zijn naam gekregen toen de Punisher hem met zijn gezicht door een ruit duwde, en dat kon hij niet helemaal op prijs stellen). Deze wil het gezicht van de Punisher er net zo uit laten als dat van hem.

Onze Frank weet dit echter te voorkomen. Jigsaw wil hem door de omgekochte bewakers laten neerschieten, maar dan komt de grote baas binnen en deze zegt dat hij de Punisher liever bij dan tegen zijn team heeft. Ze sluiten dus een wapenstilstand totdat ze weer uit de gevangenis zijn. Als het ontsnappingsplan ten uitvoer gebracht gaat worden, wordt de Punisher met een pistool en een zelfgemaakte geluiddemper neergeschoten. Onze held had echter zijn voorbereidingen getroffen, maar doet net alsof hij dood is. Zo kan hij het ontsnappen van de gevangenen verhinderen. De directeur van de gevangenis stelt voor dat de Punisher voor hem gaat werken om zodoende de maatschappij een stuk veiliger te krijgen. Met het toestemmen op zijn voorstel eindigt het eerste deel van deze vijf delige mini serie. En omdat jullie ondertussen niets anders van mij gewend zijn moeten jullie zelf de vier volgende delen lezen om het verhaal af te maken.

Als je het verhaal wilt lezen en je kunt de losse delen niet vinden, wanhoop dan niet! Dit verhaal is ook verkrijgbaar in het engels als een trade paperback en is tevens uitgekomen in het Nederlands als limited serie nummer drie van Junior Press.