Resurrection Man #1-#8
uitgegeven door DC
Schrijvers: Dan Abnett & Andy Lanning
Tekenaar: Jackson Guice

De reden dat ik deze serie ben gaan sparen is dat het logo mij deed denken aan Dark Man en Shadowman. Ik heb bij mezelf al een tijdje een serie stop (of het moet verplichte kost zijn zoals een Uncle Sam). Maar door dit logo werd toch mijn aandacht getrokken om eens aandachtiger het artikel te lezen dat bij dit logo stond.

In eerste instantie dacht ik: “dit is weer eens een figuur dat even uit de dood opstaat”. En dat is ook zo. Maar de schrijver heeft er een leuke draai aan weten te geven. Hij staat namelijk niet één keer uit de dood op, maar zo’n beetje elk deel. Het leuke is echter dat iedere keer als hij weer tot leven komt , de Resurrection Man een andere superkracht bezit. De ene keer kan dit betekenen dat hij gedachtes kan lezen en de andere keer kan hij met zijn rotshuid meespelen in de Fantastic Four.

Dit houdt natuurlijk in dat je dit figuur overal kunt inzetten want een schrijver kan hem gewoon de krachten geven die hij nodig heeft (of juist niet de krachten geven die de held nodig heeft). Heeft hij net onkwetsbaarheid nodig maar dan heeft hij de mogelijkheid om gedachtes te lezen. Dat ze hem te pakken wilde nemen wist hij ook zonder deze kracht. En onze held kan natuurlijk niet direct met een nieuwe kracht omgaan, dus hij moet uitkijken dat hij niet een hele stad met de grond gelijk maakt.

Iets anders zeer positief aan deze serie is de tekenaar. De reguliere tekenaar op deze serie is de voor mij niet onbekende Mr Guice. De verhalen worden geschreven door Dan Abnett & Andy Lanning.

Het verhaal begint als Mitch Shelly (Resurrection Man) ontwaakt en er als een zwerver uitziet. Hij is zijn geheugen kwijt en weet niet wie hij is of waar hij vandaan komt. Na een tijdje herinnert hij zich wie hij is en stukje bij beetje komen zijn herinneringen weer terug. Wat hij echter niet weet is dat zijn vrouw hem de eerste keer heeft vermoord. Mitch begeeft zich na de eerste delen zonder argwaan weer terug in het hol van de leeuw. Voordat hij thuis is, is hij echter al meerdere keren gestorven en iedere keer dat hij stierf herinnert hij zich iets meer. Daardoor weet hij ook al weer wie zijn vrouw is en hoe ze eruit ziet. Hij wordt door zijn vrouw en haar nieuwe vriend (zijn vroegere makker) weer regelrecht de dood ingejaagd waaruit hij weer net zo snel terugkomt.

Verder zal ik niets meer verklappen, maar denk je eens in dat je iedere keer weer tot leven komt maar je ingestort zit in de gevel van een flat of dat je een paar armen of benen afgehakt wordt. Het zou kunnen dat dit al gebeurd is in deze serie het is ook mogelijk dat ik maar wat verzin. Maar denk je eens in wat voor een verhalen een schrijver met al deze verschillende krachten en mogelijkheden kan vertellen, terwijl hij toch een bekend gezicht en bekende cast kan gebruiken.

Ook wil ik nog even vermelden dat deze serie een must is voor de liefhebber van horror en fantasie verhalen. In het ene deel ziet hij er bv inderdaad uit als Darkman en het volgende deel kan hij met de vlinders praten in een walhalla achtige omgeveng.

Mijn persoonlijke mening (en zeer zeker mijn persoonlijke hoop) is dat deze serie het nog jaren volhoud. Het zal in ieder geval niet liggen aan de eentonigheid van het figuur.