Sachs & Violens vier delige mini serie
Schrijver: Peter David
Tekenaar: George Perez

Dit is een verhaal voor de volwassen lezer, dus kids ‘don’t try this at home’. Sachs & Violens combineert de elementen waarmee Peter David een van de populairste schrijvers is geworden.

Een heel sterk verhaal, actie scènes waar Jean Claude van Damme zijn vingers bij aflikt en een gezonde dosis humor. Voeg hier de gedetailleerde tekenstijl van George Perez aan toe en je zou denken dat je een winnaar in handen hebt. Toch? Fout! Weinig mensen hebben aandacht aan deze titel besteedt. Een van de redenen hiervoor is waarschijnlijk dat deze serie op het Epic label van Marvel is uitgekomen, een label dat door de meeste mensen direct werd overgeslagen. Maar kijk Sachs & Violens alleen maar eens in en let dan op de manier waarop Perez Sachs heeft getekend. Dat is toch likkebaarden? En de pure, niet geforceerde, humor die van Peter David uitgaat is in deze serie alleen nog maar beter omdat hij niets met het ‘comic code approved’ zegeltje te maken heeft. Naast de humor pakt David ook een heleboel mistanden in de maatschappij aan, zoals het willekeurig moorden ten behoeve van geld (snuff movies), kindermishandeling en seksuele (on)vrijheid. Hij doet dit echter niet op een prekerige manier. Zijn boodschap komt duidelijk over maar is niet drammerig. Sachs & Violens is een creator owned project van David en Perez en ik hoop dat als Marvel na deze eerste mini serie verder niets meer met deze figuren wil doen, dat dan bijvoorbeeld Bravura plaats heeft voor de fotograaf/marinier Violens en de vrouw van lichte zeden/zweepexpert Sachs. Het zou verschrikkelijk zonde zijn als er niets meer mee gedaan werd.