Captain America: Scourge of the Underworld (1986) Captain America #315-320
Schrijver: Mark Gruenwald
Tekenaar: Paul Neary

Reviewer Dennis Janssen

De koning is dood, lang leve de koning! Sinds #441 schrijft Mark Waid Captain America. De man die hij opvolgde was Mark Gruenwald, de schrijver die de meeste verhalen over deze Amerikaanse vrijheidsstrijder schreef. Nu moet gezegd worden dat de laatste jaargangen van Captain America zeker niet van een hoogstaand niveau waren. Dat is erg jammer, zeker als je weet wat voor goede verhalen Gruenwald heeft geschreven. Het hoogtepunt van zijn Captain America vind ik persoonlijk het Scourge of the Underworld verhaal. In dit verhaal dat over de hierboven genoemde nummers loopt worden een aantal superschurken op brute wijze vermoord. Volgens mij was dit een opruim actie van Marvel, want het ging vooral om tweederangs figuren, maar toch, zo vaak gaat er niet iemand dood in het Marvel universum. Kijk vooral maar eens naar de laatste pagina van #319 waar maar liefst 18 superschurken op één pagina het leven laten en de Scourge zijn lijfkreet 'Justice is served' roept.

De climax van het verhaal speelt zich af in #319 en #320. Cap wordt door de Water Wizard gevraagd om hem te beschermen en de moordzaak op te lossen. Deze Water Wizard heeft de slachting overleefd omdat zijn lelijke eend een lekke band kreeg en hij niet op tijd op een afspraak kon zijn. Cap doet zich daarna als de schurk Mirage voor en krijgt de Scourge achter zich aan. Na een kort maar krachtig gevecht overmant Cap de Scourge. Op het moment dat Cap zijn gevangene wil ondervragen wordt deze uit de verte neergeschoten en klinkt de kreet Justice is served vanuit het bos. Dit open einde was op het desbetreffende moment zeer gepast. Helaas werd er later een heel slecht verhaal aan vastgeknoopt, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen.

Waarom is juist dit nu zo'n goed Captain America verhaal? zul je je misschien afvragen. Welnu, volgens mij toont dit verhaal de perfecte mix van actie en personificatie. Het laat namelijk goed zien wat voor iemand Captain America is. Waar een held van deze tijd zijn rug naar de schurken toe zou keren als zij vermoord werden schiet Captain America hen te hulp nu zij de hulpbehoevenden zijn. Voor mij laat dit zien dat echte helden het ook nu nog goed zouden kunnen doen (i.p.v. halve garen met hele grote geweren en dames met cup FF) als zij maar zo goed geschreven werden als dit klassieke verhaal.