The Shadow: Hitler's Astrologer (1988) graphic novel
Schrijver: Denny O'Neill
Tekenaar: Michael W. Kaluta

Deze graphic novel is een van de beste die Marvel ooit gepubliceerd heeft. Als je naar de verzameling talent kijkt die eraan mee gewerkt heeft kan dit ook moeilijk anders. Het verhaal loopt dat de auteurs meer dan vijf jaar over dit verhaal gedaan hebben en als je de tekeningen bekijkt is dat ook wel te geloven. In dit verhaal bemoeit The Shadow zich met een vrouw die in 1941 in new York door 'bundists' (nazi sympathisanten tijdens WOII in Amerika) achter na gezeten wordt. In de loop van het verhaal komt The Shadow tenslotte in Berlijn terecht waar hij oog in oog komt te staan met de Duitse top van de nazi partij. Denny O'Neill weet een van de beste verhalen uit zijn lange carrière te schrijven waarin een Russisch complot in Berlijn, de dood van de tsaar en zelfs het lot van Anastasia een rol spelen. Het verhaal is van begin tot eind spannend wen verrassend en houdt je aandacht vast tot de laatste pagina. De tekeningen van Kaluta zijn minstens net zo hoogstaand als het verhaal van O'Neill. Normaal prefereer ik het als Kaluta zijn eigen werk inkt, maar ik moet toegeven dat deze versie, geïnkt door een andere legende als Russ Heath mij zelfs nog meer voldoening schenkt. Het enige excuus dat je kan hebben om dit verhaal niet te kopen is het feit dat je alleen dingen met 'echte' superhelden erin leest. Als je echter van een goed verhaal met prachtige tekeningen houdt mag deze graphic novel absoluut niet in je verzameling ontbreken.