The Power of Shazam (1994)
graphic novel, uitgegeven door DC
Schrijver: Jerry Ordway
Tekenaar: Jerry Ordway
Inkter: Jerry Ordway

Na het moderniseren van onder andere Superman, Batman en Wonder Woman besloot DC dat het de beurt was om 'the worlds mightiest mortal' van een facelift te voorzien en hem schoppend en schreeuwend de jaren negentig in te duwen. In 1992 vroeg DC aan Jerry Ordway of hij bereid was de nieuwe incarnatie van 'de big red cheese' te verzorgen. Op de voorwaarde dat hij geen deadlines zou hebben wilde Ordway zich hier wel aan wagen. Het duurde twee jaar, maar het resultaat was dan ook wel om over naar huis te schrijven.

Dat ook de lezers zijn werk konden waarderen blijkt wel aan het feit dat de softcover nog steeds herdrukt wordt door DC. Aan mij nu de taak jullie over te halen om ook $9.95 te investeren in de wedergeboorte van Billy Batson, het alter ego van Captain Marvel. Deze keer vertel ik, wat ik meestal niet doe, het slot van het verhaal. Mocht je het slot van het verhaal nog niet willen weten, dan moet je de volgende twee alinea's maar overslaan.

Ons verhaal begint in Egypte waar de ouders van de jonge Billy bezig zijn met opgravingen (ook zij hebben het -voor super helden- vaak voorkomende beroep van archeoloog). Wanneer zij echter een belangrijke schat vinden worden zij door één van hun helpers gedood. Deze man zullen wij later terugzien als de aartsvijand van Captain Marvel. Billy is nu een wees, hij wordt door zijn oom zonder enige aarzeling op straat geschopt om zijn eigen kostje te verzorgen. Terwijl Billy probeert als krantenverkoper wat geld te verdienen wordt hij door een vreemdeling meegenomen naar een rare oude man, de tovenaar Shazam. Deze maakt Billy tot zijn opvolger om het kwaad te bestrijden. Elke keer als hij de naam Shazam uitspreekt veranderd Billy in Captain Marvel, met de wijsheid van Salomon, de kracht van Hercules, het uithoudingsvermogen van Atlas, de macht van Zeus, de moed van Achilles en de snelheid van Mercurius. Billy wil de krachten echter helemaal niet hebben, maar als hij hoort dat zijn ouders niet bij een ongeluk zijn omgekomen, maar vermoord werden, besluit hij zijn gaven toch te houden.

Wat nu volgt is niet de superheld die zijn vijanden eventjes verslaat, maar een tienjarige jongen die amper met zijn krachten weet om te gaan. Tegelijkertijd komt Adam, de moordenaar van zijn ouders, erachter dat hij een incarnatie is van Teth-Adam, de eeuwenoude vijand van de tovernaar Shazam. In de beslissende strijd krijgen wij nog een zeer kort optreden van Betty Page te zien voordat Captain Marvel zijn aartsvijand weet te verslaan. Als Billy de tovenaar dan opnieuw ontmoet wil hij zijn gaven afstaan om weer een gewoon leven te leiden. Wanneer Shazam hem echter vertelt dat zijn zusje Mary niet samen met zijn ouders is gestorven besluit hij zijn gaven te houden om haar te zoeken.

Naast een goed verzorgd verhaal met enkele leuke en grappige momenten is The Power of Shazam op schitterende wijze door Ordway in beeld gebracht. Deze graphic novel had zo'n succes dat DC hem opvolgde met een maandelijkse Power of Shazam serie, die nog steeds loopt. Hoewel de serie ook door Ordway wordt geschreven tekent hij alleen maar de covers van deze serie. Kijk de volgende keer in de comic winkel eens naar dit prachtige verhaal en schaf het eventueel aan om een lekkere middag in het zonnetje mee door te brengen.