Skreemer (1989) zes delige mini serie
Schrijver: Peter Milligan
Tekenaar: Brett Ewins

Skreemer is een serie die als hij nu uit zou komen onder de Vertigo vlag van DC zou varen. In 1989 bestond deze imprint echter nog niet, dus kreeg Skreemer alleen de kreet ‘suggested for mature readers’ mee. En terecht. Ik ben een absolute tegenstander van censuur maar vanwege het geweld en vooral de thematiek in deze serie lijkt het mij niet zo best om tere kinderzieltjes hieraan bloot te stellen. Skreemer laat zich kort samenvatten als de comic versie van de film Scarface (met Al Pacino, wie deze film nog niet gezien heeft rent nu naar de videotheek), maar dan met een twist die we van Peter Milligan mogen verwachten. Het verhaal gaat over de opkomst en teloorgang van de gangster Veto Skreemer en wordt verteld door een niet er belangrijke medewerker van hem, Finnigan genaamd. De wereld is in een tijd van chaos verzeild geraakt en wordt bestuurd door maffioso. De belangrijkste van deze maffioso is Veto Skreemer. De serie speelt zich af in de laatste dagen van zijn leven, maar we komen een heleboel over hem te weten door flashbacks, die door Milligan meesterlijk in het verhaal verwerkt zijn. We zien hoe hij zijn twee belangrijkste medewerkers vroeg in zijn jeugd ontmoet en hoe deze zich later tegen hem keren. We volgen de destructieve relatie de Veto met zijn vrouw heeft. En last but not least komen we geleidelijk achter Skreemer’s meesterplan om de wereld te zuiveren (de rode draad die door de gehele serie loopt).

Om het hele verhaal samen te vatten zou nutteloos wezen, want alle sublieme wendingen zouden daarin verloren gaan. Laat ik zeggen dat Skreemer zijn tijd minstens vijf jaar vooruit was. Het is een verhaal dat je blijft boeien. Zelf was ik 19 toen ik Skreemer voor het eerst las en het heeft een blijvende indruk op mij gemaakt en nu ik de serie net weer herlezen heb ontdek ik weer nieuwe dingen. Iedereen die van het Vertigo materiaal houdt moet deze serie zeker proberen. Persoonlijk denk ik dat als Skreemer nu onder het Vertigo label uit zou komen het een geweldig succes zou worden. Maar ach, niet alle goede dingen worden altijd gewaardeerd (anders zou iedereen naar de muziek van Warrior Soul luisteren). Voordeel is dat je Skreemer voor weinig op de kop kan tikken. Als je hem ziet liggen één advies: inpikken en wegwezen!!!