Batman: Son of the Demon (1987) graphic novel
uitgegeven door DC
Schrijver: Mike W. Barr
Tekenaar: Jerry Bingham

Reviewer: Frank Rikkers

Er is een Rivaal (jazeker, hoofdletter) van onze donkere ridder, die al vele jaren, af en toe in de Batman serie opduikt. De eerste keer was in een nummer getekend door niemand minder dan Neal Adams in Batman #232. De man waar ik het over heb is Ra’s Al Ghul. Hij en Batman komen meestal tegen over elkaar te staan als Ra’s weer een (maar al te uitvoerbaar) plan heeft om de problemen die er op de wereld heersen op te lossen.

Ra’s is een genie, die ook over de geldelijke middelen beschikt om zijn ideeën daadwerkelijk uit te voeren. Om de aarde van de ondergang te redden is hij tot alles bereid, inclusief het uitroeien van driekwart van alle mensen. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen, dat hij door die nogal asociaal harde karaktertrek, steeds de Batman op zijn weg vindt.

De eerste verhalen van Ra’s Al Ghul’s strijd tegen de Batman zijn herdrukt in een vier delige mini serie de The Saga of Ra’s Al Ghul is genoemd. Over deze mini serie wil ik het echter niet hebben, omdat ik deze niet onder handbereik heb en dus ook niet kon herlezen. Waar ik het wel over wil hebben is Son of the Demon. Dit is een graphic novel van DC en voor de eerste druk fanaten heb ik direct al slecht nieuws: hij is bijna niet meer te vinden en als je hem vindt, kost hij meer dan ƒ100,-. Er is echter ook goed nieuws. Het is een van de weinige hardcovers die een tweede druk heeft gekregen. Weliswaar een softcover, maar voor tien dollar heb je dan ook een geweldig verhaal.

In het kort is het verhaal als volgt: er vindt een gijzeling plaats in een fabriek waar chemische stoffen worden geproduceerd. Batman weet de gijzeling ten einde te brengen, maar de grote baas ontsnapt. Tweede zaak; een oude bekende van de Batman wordt vermoord. Er zijn aanwijzingen die lieden naar Ra’s Al Ghul. Ra’s blijkt er deze keer echter alleen indirect mee te maken te hebben. Verder speelt een weersatelliet een grote rol. Geen satelliet om het weer mee te voorspellen, maar één waarmee je het weer kan beïnvloeden. Andere leuke punten die in dit verhaal de revue passeren zijn:
- De dochter van Ra’s Al Ghul
- De vrouw van de Batman (zie boven)
- De zoon van de Batman