Star Trek: Debt of honor
Graphic novel uitgegeven door DC
Schrijver Chris Claremont
Tekenaar Adam Hughes

Reviewer Frank Rikkers

Zelf ben ik helemaal niet zo=n Star Trek kenner. Er zijn echter een aantal punten in dit verhaal die me enorm aanspreken. Het verhaal, geschreven door de Chris Claremont is in een stijl gelijkend op de hoogtij dagen van de X-Men. Elk personage is absoluut geloofwaardig en doet geen afbreuk aan wat voorafgegaan is. Bovendien grijpt het terug op de films (die ik wel allemaal gezien heb), op een zodanige manier dat deze nog meer een geheel gaan lijken.

Het is een verhaal dat bijna Kirk=s hele leven omvat, van zijn eerste reis als luitenant op de U.S.S. Farragut tot het door zijn doen neerstorten van de Enterprise.

Hoe zijn de Romulans, de aardbewoners en de Klingons ooit vrienden geworden? In dit 96 pagina=s lange verhaal krijgen we in ieder geval een glimp van de eerste toenaderingen te zien. Natuurlijk ingeleid door James T. Kirk, maar eveneens door een Romulan (die vrouwelijk is en natuurlijk aantrekkelijk) en een Klingon die door hun respectievelijke regeringen even lastig worden gevonden als de Federation Kirk vindt.

In hun jonge jaren zijn ze met elkaar in (close) contact gekomen. Ze komen erachter dat de drie soorten een gemeenschappelijke vijand hebben. De regeringen geloven echter niet in het bestaan van deze vijand. Na onderzoek komen ze erachter dat de vijand alleen opduikt na een grootse cosmische gebeurtenis. Ze vallen dan schepen aan en nemen die mee naar hun moederschip. Het opduiken van V=ger kan met recht als een cosmische gebeurtenis worden beschouwd. Ze rekenen er dan ook op dat de vijand opnieuw zal opduiken. Dit maal zijn ze echter voorbereid.

Alle drie de kapiteins hebben hun eigen redenen om aan de operatie mee te doen. Alle drie hebben ze een schuld in te lossen.De Klingon Battle cruiser zal als lokaas dienst doen in het gebied, terwijl de (nieuwe) Enterprise gekoppeld aan een Romulan cruiser op een afstand gesluierd (cloaked) zullen volgen. De bedoeling is om te achterhalen wat de aanvallers van plan zijn. Het blijkt niet veel goeds te zijn.

Uiteindelijk overwint het goede natuurlijk, maar de route er naar toe is zodanig goed uitgewerkt dat ik dit verhaal voor iedereen een aanrader vind. Ook voor mensen die niet erg bekend zijn met de Star Trek series.