The Thanos Quest (1990)
Twee delige serie ($4.95), uitgegeven door Marvel
Schrijver: Jim Starlin
Tekenaar : Ron Lim
Inkter: John Beatty

Toen ik deze twee deeltjes uit de kast pakt om hier te bespreken en opensloeg viel mij als eerste op dat het verhaal al zes jaar oud is. De meeste mensen zullen dat niets bijzonders vinden (en ik normaal ook niet), maar ik heb deze comic zes jaar geleden gelezen en het verhaal staat mij nog steeds helder voor de geest. En een verhaal waarvan je zes jaar later zelfs bepaalde details nog van weet is (in mijn optiek) een klassieker.

Nu is het bovenstaande een vrij forse verklaring, het uitroepen van een verhaal tot een klassieker, daarom moet ik in de resterende regels deze opvatting dus maar gaan verdedigen.

Over de tekeningen valt weinig slechts te zeggen. Ron Lim is bekend geworden met zijn werk op Silver Surfer en ook in de Thanos Quest laat hij zien hoe kosmische helden en hun omgeving getekend moeten worden. De inkter van Lim op dit verhaal is ook niet de minste. De toen nog vrij onbekende John Beatty is inmiddels aardig in de schijnwerpers getreden als de vaste inkter van Kelly Jones op diens Batman verhalen. Ook inkleurder Tom Vincent heeft zich niet onbetuigd gelaten om deze comics tot een klassieker te maken. Zijn kleurwerk hier is een mengsel van waterverf en airbrush-achtige effecten, iets dat met het huidige computer kleuren vrij onmogelijk is om na te doen.

Als laatste man van het team blijft de schrijver Jim Starlin over. Starlin is in de jaren zeventig groot geworden met zijn kosmische verhalen over Captain Marvel en Warlock. In die tijd schiep hij het ene nieuwe figuur na het andere, en een van deze scheppingen was Thanos. Toen Starlin stopte werd Thanos al gauw tot een onbetekenend figuur totdat Starlin hem opnieuw naar een van de meest geliefde anti helden van Marvel maakte. Zijn optreden in de Death of Captain Marvel bracht Thanos weer voor het voetlicht, maar met de Thanos Quest bereikte hij zijn echt grote doorbraak.

In de opening van het verhaal maken wij al direct kennis met de Thanos volgens Jim Starlin. Een denker en plotter die zich door niets van de wijs laat brengen en door niemand tegen gehouden kan worden als hij op zijn doel afgaat. Zoals Thanos zichzelf beschrijft, 'For I am Thanos, a unique being in any reality', zo is Thanos ook volgens Starlin. Het verhaal is een queeste van Thanos om de soul gems in bezit te krijgen. De bezitters zijn vijf Elders of the Universe, The Gardener, Champion, Runner, The Collector and The Games Master. Het zesde en laatste juweel was in het bezit van Adam Warlock en kwam na zijn dood in handen van de In-Betweener. Door middel van zijn kracht en kennis weet Thanos alle zes soul gems in zijn bezit te krijgen. In de loop van het verhaal komen wij er echter achter dat de juwelen veel machtiger zijn dan iemand vermoede en zij worden dan ook door Thanos omgedoopt in The Infinity Gems. (Dit leverde later drie mini series op met Infinity in de titel, geen van deze verhalen kan ook maar in de schaduw staan van The Thanos Quest). Als Thanos alle zes de Infinity Gems bezit is hij dan ook het machtigste wezen in het Universum. Zonder enig probleem maakt hij zich dan ook tot een God om verder te kunnen leven met zijn grootste liefde Mistress Death. Maar aan het slot van het verhaal blijkt dat ook Thanos slechts een mens is.

De manier waarop Thanos de juwelen veroverd en hoe hij zelf ten onder gaat aan zijn succes laten Jim Starlin's grote inzicht in de menselijke geest zien en maken deze comic naast een avonturen verhaal ook een psychologisch verhaal. 'Who could have guessed that becoming God would prove to be such a hollow victory', zijn dan ook de filosofische woorden van Thanos waar dit verhaal mee eindigt.