Danger Trail
4 delige mini serie uitgegeven door DC Comics (1993) $1.50
Schrijver: Len Wein
Tekenaar: Carmine Infantino

Lang voordat figuren als Solid Snake (uit Metal Gear Solid) en Gabe Logan (Syphon Filter) via de diverse videospellen hun intrede deden in de samenleving waren er natuurlijk al geheim agenten die een licentie hadden om te doden. De bekendste daarvan is James Bond (die overigens ook al in de nodige spellen te zien is). In de hype die de eerste James Bond film met zich meebracht ontwikkelde DC enkele figuren die in meer of minder mate op Bond leken. Hierbij valt te denken aan The Human Target (iemand die een andere identiteit aan kan nemen) en The Unknown Soldier (een spion achter de vijandelijke linies, gesitueerd in de tweede wereldoorlog). Beide zijn overigens niet al te lange tijd geleden in een Vertigo jasje gestoken, en met name de Unknown Soldier variant is meer dan de moeite waard!

Degene die echter het meest op James Bond lijkt, is King Faraday. Maar wat blijkt? De oorsprong van King Faraday gaat veel verder terug, hij beleefde namelijk zijn eerste avontuur in 1950. Heeft Ian Flemming vroeger ook comics gelezen?

King Faraday is een topatleet (in dienst bij het Central Bureau of Intelligence, waar Sarge Steel de scepter zwaait) die ook een specialist is met bijna alle wapens die je maar kunt bedenken. Daarnaast is hij een super speurder, die waarschijnlijk middels deze gave ook overal het vrouwelijk schoon terug weet te vinden. In deze mini serie neemt King het op tegen Kobra, de belangrijkste terroristische organisatie uit het DC Universum. Uiteraard weet King dat nog niet aan het begin van het verhaal, maar door het volgen van de kleine aanwijzingen die hij vindt komt hij al snel op het spoor van de Kobra organisatie en hun hoofdkwartier. Dit onderzoek, samen met spectaculaire actie scènes en de met humor doorspekte dialogen vormt de rode draad in "Danger Trail".

Len Wein schrijft in deze mini serie een prima detective/ "high adventure" verhaal, dat bol staat van de intriges, vermommingen, exotische locaties en mooie vrouwen. Infantino illustreert dit in een krachtige, ouderwetse (en dat is niet denigrerend bedoeld) tekenstijl. Hoewel de weergave van de anatomie soms iets te wensen overlaat zijn met name de expressies in de gezichten om van te smullen. Voor een ieder die van spionage en avontuur houdt is Danger Trail een echte aanrader. Soms wat moeilijk te vinden, maar aangezien "Danger Trail" een onontdekte diamant is wordt de speurder/ snuffelaar beloond met een zeer lage prijs voor een prima mini serie. En als je "Danger Trail" niet kan vinden? Probeer dan King om wat raad te vragen!