Doctor Strange & Doctor Doom: Triumph & Torment graphic novel
Schrijver: Roger Stern
Tekenaar: Mike Mignola

Deze maal grijp ik weer terug naar een van de hoogtepunten uit de Marvel historie van de jaren tachtig. Deze graphic novel over twee van Marvel’s doctors gaat echter meer over Doom dan over Strange. De triomf en de marteling in de titel slaan dan ook allebei op Victor von Doom en niet op Stephen Strange. Het is een blik in de briljante geest van een van de beste superschurken die er ooit verzonnen is. Schrijver Roger Stern heeft, voor mij, dan ook het beste werk in zijn carričre met dit verhaal afgeleverd. Een op dat moment nog vrij onbekend Mike Mignola wist met zijn tekeningen voor dit verhaal ook door te breken bij een select publiek.

In het begin krijgen wij een jonge Doom te zien die net het ongeluk heeft gehad dat zijn gezicht misvormde (Mignola laat ons zelfs het litteken zien dat lang niet zo erg is als Doom zelf gelooft). Na de inleiding springen wij enige jaren verder in de tijd en komen bij Strange terecht voordat hij de Sorcerer Supreme is. Strange krijgt een mystieke oproep om ergens naar een oude tempel te gaan. Hier ontmoet hij de oude Genghis die alle magiërs ter wereld heeft opgeroepen om aan een wedstrijd deel te nemen. Onder de deelnemers bevindt zich ook Doom. Zoals te verwachten valt wint Strange de wedstrijd en hij is nu de Sorcerer Supreme van de aarde. Als prijs moet hij echter een wens van Doom inwilligen. Doom’s wens is vrij simpel: redt mijn moeders ziel uit de klauwen van Mephisto’. De twee vertrekken naar Latveria om zich voor te bereiden op hun avontuur. Als zij in het rijk van de duivel aankomen begint het verhaal pas echt.

Het verhaal spitst zich helemaal toe op Doom, Strange is nu een bijfiguur geworden. Mephisto probeert Doom op alle mogelijke manieren over te halen om Strange te verraden in ruil voor de ziel van Doom’s moeder. Tijdens deze periode krijgen wij niets van Doom’s gedachten te zien maar moeten zelf uit zijn handelen erachter zien te komen wat zijn ware bedoelingen zijn. De ontknoping kwam voor mij als een behoorlijke verrasing. Niets van wat ik verwachtte gebeurde maar Roger Stern weet alles tot een logisch slot te brengen.

In de epiloog kunnen wij tenslotte samen met Strange proberen om Doom’s ware bedoelingen te raden. Tevens zien wij hier de Doctor Doom die wij kennen en haten: arrogant, koninklijk en van niemand hulp willen hebben.

Naast een fantastisch verhaal biedt deze graphic novel de schitterende tekeningen van Mike Mignola, die door Mark Badger niet alleen geďnkt, maar ook nog eens geschilderd zijn. Een ware aanrader voor de kast van iedere comics liefhebber.