Warlock special edition (december 1983-mei 1984)
zes delige reprint serie uitgegeven door Marvel
Schrijver: Jim Starlin
Tekenaar: Jim Starlin
Inkter: Jim Starlin

Jim Starlin is de meester van intergalactische superhelden verhalen. Hij begon zijn werk met Captain Marvel maar bereikte zijn eerste hoogtepunt met zijn Warlock verhalen.. Toen deze verhalen in 1975 verschenen was er geen grote markt voor, maar diegenen die de comics lazen werden overdonderd met een gigantisch epos. De eerste delen begonnen als onderdeel van Strange Tales, waar ooit Doctor Strange startte. Na slechts vier delen promoveerde Warlock al naar zijn eigen serie, die met nummer negen begon (om het lekker makkelijk te houden). Het daarin begonnen verhaal eindigde tenslotte in een Avengers en een Marvel Two in One annual. Naast schrijven en tekenen kleurde Starlin de verhalen ook zelf en inktte hij het merendeel van de comics.

Zoals in elk Starlin epos treed de ene na de andere kosmische grootheid in de verhalen op. Tevens maken wij hier voor het eerst kennis met de Magus en spelen Thanos, Gamorra, Pip the Troll, Spider-Man, de Hulk, Captain Marvel en zo'n beetje alle Avengers een belangrijke rol. Ook kosmische concepten als Master Chaos, Lord Order en the Inbetweener spelen mee in dit avontuur.

Iedereen die de diverse infinity cross overs gelezen heeft en denkt hier weer de zoveelste stomme, sla elkaar dood cross over te lezen kan ik verzekeren dat de Warlock verhalen veel en veel meer te bieden hebben. Dit verhaal laat ons namelijk allerlei belangrijke zaken zien die de bedoeling hebben de lezers een spiegel voor te houden. Een van de onderwerpen in de eerste delen is namelijk een kerk die de absolute macht heeft en wat voor maatschappij dat oplevert. Tijdens deze episode maken wij ook een afdaling in het onderbewuste van Warlock en leren wij zijn diepste drijfveren kennen. Iets wat Starlin later zou herhalen met Captain Marvel in The Death of Captain Marvel en met Thanos in The Life of Captain Marvel en The Thanos Quest. Voor iedereen die een van deze verhalen heeft gelezen en ervan heeft genoten is ook Warlock Special Edition verplicht leesvoer.

Terug naar ons verhaal. In zijn strijd tegen de Magus en The Church of the Universal Truth krijgt Warlock op een gegeven moment hulp van Thanos. Na dit eerste grote epos krijgen wij een korte rust met onder andere een leuk verhaal over Pip. Warlock probeert zich af te zonderen maar komt weer terug in het strijdperk als Thanos probeert het universum te vernietigen met behulp van de Infinity Gems. In deze strijd vallen vele doden (die jaren later voor de mislukt Infinity Watch serie weer herrezen).

Dit verhaal blijft populair, vooral toen het in de jaren 70 verscheen. De herdruk van de jaren 80 was ook zeer populair en in het begin van de jaren 90 heeft Marvel het verhaal opnieuw herdrukt. Kortom, een betere aanbeveling kan er niet zijn dat dit een klassiek verhaal is dat steeds opnieuw nieuwe lezers weet te trekken.