The Weird (april 1988 - juli 1988)
vier delige mini serie uitgegeven door DC
Schrijver: Jim Starlin
Tekenaar: Bernie Wrightson

Who is, What is... The Weird? Met deze slagzin maakte DC reclame voor hun (destijds) nieuwe mini serie. Zoals al onder de tijd vermeld staat werd deze mini serie gemaakt door een aantal zeer bekende namen, die toen (en nu nog steeds) veel stof deden opwaaien. Het verhaal van The Weird is minder dan The Death of Captain Marvel maar daarentegen vele malen beter dan Punisher POV. Het team Starlin & Wrightson heeft al eerder samen projecten gehad Hulk vs Thing graphic novel, Batman The Cult, vandaar dat ik deze mini serie direct bestelde.

Het verhaal gaat over een buitenaards energie wezen dat via een portaal naar ons universum komt. Het wezen heeft een energie vorm waar het weinig mee kan doen, dus daarom besluit hij een menselijke vorm aan te nemen. Hiervoor gebruikt hij het lichaam van een overleden man. Hij heeft echter een klein foutje gemaakt en is daardoor heel instabiel. Dat wil zeggen hij kan exploderen en zal hierbij ongeveer de hele aarde meenemen.

Dit is de reden waarom zo'n beetje alle superhelden achter hem aan zitten om hem in de ruimte te brengen, waar hij veilig kan ontploffen. Ze weten echter niet dat hij hier is met de bedoeling om de aarde te redden. Het portaal waardoor hij is gekomen is geopend door Jason Morgan, een aardbewoner die het niet erg vindt om de wereld ten onder te laten gaan. Hij is namelijk van plan om andere energiewezens, die Macrolatts heten, naar ons universum te halen. De Macrolatts zijn zeer gewelddadig en ze hebben slaven die Zarolatts heten. De Weird is zo'n Zarolatt, en hij wil de aarde tegen die andere energievorm beschermen.

Om dit te bereiken moet hij Jason Morgan tegenhouden. Hierbij wordt hij echter keer op keer belemmerd door de superhelden. Zoals iedereen natuurlijk al weet lukt het enkele Macrolatts om in ons universum terecht te komen. En als je nagaat dat The Weird eigenlijk een zwakke slaaf is van de Macrolatts, en dat het de superhelden van de aarde niet lukte om The Weird alleen al tegen te houden, kun je je wel een voorstelling maken van de krachten van deze vijanden. Het lot van de aarde hangt nu in de handen van The Weird en om alles nog een klein beetje erger te maken, nemen de Macrolatts de lichamen van Nuklon en Superman (zo'n beetje de machtigste figuren uit het DC universum) in bezit. Er komt iedere week nog een deeltje uit van Superman, dus dat ze het tegen de Macrolatts gered hebben is duidelijk, maar hoe ze het redden en wat er gebeurd is met The Weird, dat moeten jullie maar lezen in het laatste deel van deze vier delige mini serie.