Zorro versus Dracula
2 delige mini serie uitgegeven door Topps
Schrijver: Don McGregor
Tekenaar : Tom Yeates

Zoals je al aan de titel kunt zien, is dit zeker een cross over die niet alleen comic fans maar ook filmfans aan moet spreken. Hierin komen namelijk twee helden van het witte doek samen tot leven. De eerste is zeker de bekendste, namelijk Dracula, de tweede is Zorro. De laatste is vooral door zijn TV serie van enige jaren geleden onsterfelijk geworden. Het is volgens mij nooit goed in Nederland te krijgen geweest of er is gewoon weinig reclame voor gemaakt. Ik had deze serie echter nooit in mijn bezit gehad als Dennis Janssen mij niet op deze serie had geattendeerd. Na het lezen ben ik direct op zoek gegaan naar alle andere Zorro comics van Topps. Dracula koop ik meestal al als ik de naam zie.

Het eerste gedeelte van het verhaal is zo opgezet dat de eerste pagina het verhaal van Zorro bevat en elke tweede pagina het verhaal van Dracula. Dit blijft zo totdat we op het punt aankomen waar de verhalen elkaar beginnen te raken. Dit zorgt voor weer eens een andere kijk op het vertellen van verhalen.

Het verhaal (voor Zorro) begint als hij een nieuw zwaard laat maken door een moorse alchemist. Deze heeft de reputatie van het maken van de beste zwaarden. De alchemist woont in een windmolen. De mensen uit het dorp zijn bang en denken dat hij een soort tovenaar is. Ze willen zijn molen in de brand steken, maar Zorro is in de buurt om zijn nieuwe zwaard even op hen uit te testen. De uitkomst van het gevecht stond bij het begin al vast, Zorro verslaat de bange dorpelingen en maakt ze duidelijk dat ze de man met rust moeten laten. Vervolgens gaan Zorro en zijn dove vriend op pad omdat ze de boot naar Parijs moeten halen.

Het verhaal van Dracula gaat van start als deze in zijn doodskist ontwaakt. Hij wordt achterna gezeten door jagers die hem om zeep willen helpen. Hierdoor krijgt hij het idee om overal op de aarde kisten met aarde uit zijn geboorteplaats neer te zetten, zodat hij altijd ergens anders naar toe kan vluchten. Hij laat zijn trouwe helper zijn kist in orde brengen zodat hij aan de reis naar Parijs kan beginnen.

De boot naar Parijs gaat bijna vertrekken en iedereen gaat aan boord. Zorro (in de gedaante van Don Diego) maakt de dame Carmelita Rodriguez met zijn gladde praatjes het hof. Ze is hier duidelijk van gediend en laat het allemaal goed over zich heen komen. De man die de doodskist met zich mee brengt houdt haar ook in de gaten. Als de nacht valt komt Dracula uit de doodskist en zijn helper vertelt hem dat er een aardig vrouwtje aan boord is. Als Don Diego op het dek aankomt is Dracula al bezig haar in te palmen. Dracula ziet gelijk de concurrentie en vraagt aan hem of hij wil vertrekken. Na een woordenwisseling wordt Don Diego door Carmelita, die duidelijk gehypnotiseerd is, weggestuurd. Deze vertrouwt het niet en gaat als Zorro op de uitkijk staan. Als hij vanuit de het topje van de mast ziet hoe Dracula haar bijt komt hij in actie en duikt boven op hem. Dracula slaat hem woest van zich af en gaat vervolgens achter hem aan. Zijn elegante uiterlijk is nu veranderd in dat van een vleermuisachtig gedrocht. Dit gedrocht bij wie bloed uit zijn mond komt en die de nagels heeft van een wolf staat voor Zorro, die nog versuft van de klap van Dracula stil ligt als deze voor hem staat.

Hiermee is het eerste deel van deze 2 delige miniserie afgelopen. Hoe het verder gaat met onze held moeten jullie zelf maar lezen in het tweede deel van deze mini serie. Want zoals de trouwe ‘Nuffers weten krijg je van mij bijna nooit het hele verhaal. Je krijgt het verhaal tot aan de “cliffhanger”. Ik hoop niet dat ik veel mensen tegen me in het harnas jaag, maar het lezen van het tweede deel is zeker de moeite van het lezen waard.