Artbabe
Uitgegeven door Fantagraphics
Schrijver: Jessica Abel
Tekenaar: Jessica Abel
Inkter: Jessica Abel

Reviewer: Alfred Eichholtz

En nog maar weer eens een vrouwelijke tekenaar, het kan niet op. Jessica Abel's ARTBABE, een comic met zogenaamde 'slice of life' verhalen, krijgt de laatste tijd veel goede kritieken en staat daardoor nogal in de aandacht (in het minuscule alternatieve comics wereldje dan wel te verstaan). Zij kreeg vorig jaar de Xeric grant, een stimulerings fonds voor beginnende tekenaars, waarmee zij Artbabe Vol 1 No 5 als een volwaardige comic kon uitgeven. Onlangs verscheen dan ook Artbabe Vol 2 No 1; na dus eerder 5 nummers in eigen beheer te hebben uitgegeven werd zij opgepikt door Fantagraphics.

De korte verhalen in Artbabe gaan vooral over relaties, of beter gezegd pogingen van de vrouwelijke en mannelijke hoofdrolspelers daartoe. Anders dan in sommige andere (ook vaak autobiografische) comics hangt er een andere, minder zielige, zeurderige en soms wat depressieve sfeer. Al zitten de figuren natuurlijk vol met de gebruikelijke (seksuele) frustraties, twijfels, remmingen en angsten. Wie kent ze niet. Abel experimenteert ook goed met haar verhaalstructuur: zij gebruikt verschillende gezichtspunten en tijdsprongen. In Vol 2 zal zij in plaats van enkele korte verhalen zoals in Vol 1, één, op zich zelf staand, verhaal per comic brengen. Het tekenwerk van Artbabe is verder erg goed, in een semi-realistisch penseelstijl, die met elk nummer ook nog eens beter en zekerder lijkt te worden.

In dit eerste deel komen we Ben en Darcy tegen, die elkaar ontmoeten op het werk en die vervolgens een afspraak maken. Ben komt bij Darcy werken en het blijkt dat zij beide al een half jaar stiekem op elkaar vallen. We zien nu prachtig hoe beiden op hun komende afspraak reageren en anticiperen, om vervolgens getuige te zijn van deze afspraak die vooral gekenmerkt word door pijnlijke stiltes en een verlammende angst om een slecht figuur te slaan. Na een wat ongemakkelijk afscheid gaan beiden snel maar naar vrienden toe om hun hart te luchten. Waarna zij elkaar vervolgens weer tegen te komen, omdat ze ongelukkigerwijze in dezelfde kroeg terechtkomen met hun vrienden.

De eerste 4 mini-comics zullen moeilijk te vinden zijn en Jessica Abel heeft zelf gezegd dat zij die nooit zal heruit geven, anders dan Optic Nerve's Adrian Tomine, die zijn mini-comics in een mooie bundel uitgaf. Wel kan je Artbabe Vol 1 #5 nog bij Fantagraphics bestellen.

Artbabe is na een paar nummers reeds een van betere comics in dit genre, en Jessica Abel is een van de meest interessante nieuwe comicmakers van dit moment. Het is daarom zeker de moeite waard om deze comic te zoeken en aan te schaffen. Maar je kan natuurlijk ook de vijfde verschillende variant cover van Darkness ½ kopen.