Magic: The Gathering

door Martijn Kloosterman

Magic: The Gathering is een relatief nieuw spel, dat uitgebracht wordt door Wizards of the Coast, een Amerikaans bedrijf. Het is een kaart spel, dat tevens interessant is voor de trading card geïnteresseerde, aangezien het mooie kaarten zijn. De standaard serie bestaat uit 303 kaarten, er zijn op het moment twee uitbreidingssets inde handel, nl. Arabian Nights en Antiquities. Het totaal aantal kaarten komt dan uit op een kleine 450. Dat getal staat helaas niet vast, aangezien er zo af en toe nog nieuwe kaarten worden gevonden.

De bassisset, een zogenaamd starter-deck bevat 60 kaarten en de handleiding voor het spel. Ieder deck bevat weer een andere verdeling kaarten. Sommige kaarten komen vaak voor (zoals landkaarten), andere zijn zeldzamer, of zelfs erg zeldzaam. Het leuke is dat je nooit weet wat je tegenstander in zijn verzameling heeft zitten als hij een deck koopt. Hetzelfde principe geldt voor de Arabian Nights en Antiquities uitgaven, alhoewel deze maar acht kaarten en een handleiding bevatten. Iedere kaart bevat de naam van een spreuk, de kosten om hem te activeren, een mooie illustratie en een uitleg over wat het effect van deze kaart is.

Je kunt de kaarten verzamelen om een serie compleet te krijgen als verzamelaar, of je kunt proberen een bepaalde subserie compleet te krijgen.

Het spel blinkt uit in eenvoud, maar is nooit eentonig. Er zijn zeven basisgroepen in het spel namelijk: de Artifacts, de Landen en vijf verschillende basiskleuren magie. Deze vijf kleuren zijn: zwart, blauw, groen rood en wit. Allen hebben ze een specifieke concentratie in een bepaald gebied. Zwarte magie werkt met doden en het tot leven wekken van wezens, maar ook met demonen, blauw is vooral gespecialiseerd in het tegenhouden van andere magische spreuken, groen is goed in alles wat met de natuurlijke orde te maken heeft (en dus een tegenhanger van zwart), rood is vooral goed in destructieve magie (fireballs en zo), en wit is goed in beschermende magie.

Verder zijn er nog landkaarten, die een van de vijf kleuren energie, of kleurloze energie, leveren. Bergen leveren rood, moeras levert zwart, hoogvlakte wit, eilanden blauw en bos groene energie. Er zijn ook nog landen die kleurloze energie leveren, maar deze zijn zeldzaam en minder bruikbaar. Verder zijn er ook nog dubbellanden, die of één kleur of een andere leveren. Deze zijn erg zeldzaam.

Het is logisch dat je en witte spreuk alleen kunt laten lukken als je er tenminste een minimale hoeveelheid van de basiskleur aan energie insteekt. In het geval van een witte spreuk is dat uiteraard wit. De Artefact kun je oproepen en activeren met een willekeurige kleur, of kleurloze, energie.

Iedere speler heeft een bepaalde hoeveelheid kaarten, zijn zogenaamde library (bibliotheek) en begint met zeven kaarten. Aan het begin van het spel heeft nog geen enkele speler landkaarten in zijn spel en dus ook geen energie. Het is de bedoeling om je tegenstander(s) zo veel levens af te nemen dat deze op nul terechtkomt (of eronder). Je begint met twintig.

Het is een veelzijdig spel, en je staat steeds weer voor verrassingen, aangezien er steeds weer nieuwe kaarten opduiken.

Home ] Artikelen ] English ] Reviews ] Tekeningen ] De verschenen nummers van de 'Nuff Said ] Links ] Interviews ] Info ] Figuren ]