Howling with the Wolfman, een interview met Marv Wolfman
In ons gebruikelijk interview hebben wij deze keer een geboren en getogen New Yorker (Brooklyn om precies te zijn) die, volgens eigen zegge, zo lang geleden geboren is dat de datum totaal niet relevant meer is. Aangezien hij in al zijn jaren in de comic industrie duizenden verhalen geschreven heeft zijn er meer dan genoeg zaken om over te praten.
Marv, een hoop van de nieuwe comic makers geven aan dat zij
beïnvloed zijn door de vorige generatie, aangezien jij tot die vorige generatie behoord,
wat zijn jouw invloeden?
Ik ben niet met comics begonnen, maar ik ben door de tv verslaafd geraakt. Toen ik als
kind een episode van de Superman serie zag lieten ze
op het einde zien dat de serie gebaseerd was het figuur uit Action Comics. Meteen daarna
liep ik de deur uit en kocht mijn eerste comics. De rest zoals ze zeggen behoort tot de
geschiedenis. Van die tijd dateren mijn drie favoriete figuren; Superman, Adam Strange en The Spirit. Ook mijn
favoriete comic makers stammen uit die tijd, Will Eisner, Harvey Kurtzman, Robert Kanigher
en Stan Lee.
Als je tussen deze drie figuren mocht kiezen, welke zou je dan
eens onder handen willen nemen?
Dat is geen moeilijke vraag. Superman uiteraard. Ik zou hem
terug willen brengen als het soort personage dat hij in 1938 was, maar dan wel met een
90'er jaren draai eraan.
Als je een tekenaar mocht uitkiezen voor deze zaak wie zou je dan
kiezen?
Ik zou of met Gene Colan of met George Perez willen werken. Dit zijn de twee mensen met
wie ik in mijn carrière het prettigst heb samengewerkt. Aan de andere kant zou ik ook
best wel een wat willen doen met iemand van de huidige generatie tekenaars. Todd
McFarlane, Jim Lee, Andy Kubert, Adam Kubert of John Romita jr.
Hoe ben je aan je eerste werk als comicschrijver gekomen?
Ik ben als fan begonnen. Ik maakte verschillende fanzines en heb daarnaast een Blackhawk
script geschreven dat ik naar een editor van DC stuurde. Helaas voor mij heeft die man het
script nooit gelezen dus dat werd niks. Een andere DC editor las echter mijn fanzines en
vroeg mij om een verhaal voor House of Mystery te schrijven. Op datzelfde moment werd mijn
Blackhawk script gevonden door de opvolger van de originele editor. Hij kocht het meteen
en ik had mijn eerste twee verhalen verkocht.
Je eerste opdracht was een horrorverhaal, een prima overstapje
naar je bekendste werk voor Marvel, Tomb of Dracula. Jij hebt jarenlang een aantal
prachtige verhalen neergezet, samen met Gene Colan en Tom Palmer. Hoe hielden jullie dat
vol?
Een van de fijnste dingen in die tijd was het gebrek aan controle. We mochten doen en
laten wat we wilden en dat is de reden dat de serie zo leuk was en bleef.
Jaren later maakten jullie een nieuwe Dracula serie voor Marvel.
Kun je daar iets meer over vertellen?
We probeerden iets van de magie van vroeger terug te brengen, maar we hadden een heel
groot probleem, Marvel bepaalde wat we moesten doen. Het verhaal dat ik geschreven had
werd zo ontzettend veranderd dat ik niets meer van mijn eigen woorden terug zag. Dit is
een van de slechtste schrijvers ervaringen die ik ooit gehad heb. Alhoewel, er zijn meer
vervelende dingen gebeurt met Dracula. Zo is er een Japanse film geweest die gebaseerd was
op de laatste twee jaar van Tomb of Dracula. Gene Colan en ik hebben er geen cent van
gezien en we hebben ook geen enkele erkenning van de filmmaatschappij gehad. Alleen op de
Franse video versie worden Gene en ik vermeld als scheppers van de verhalen.
Op dit moment verschijnt een ander Dracula verhaal van jou en
Gene Colan bij Dark Horse. Kun je daar iets over vertellen?
Mike Richardson, de baas van Dark Horse, vroeg me of ik samen met Gene Colan een Dracula
verhaal wilde maken. Ik was niet helemaal zeker of ik het wel wilde maar ik vond het toch
wel de moeite waard om het te proberen. Mijn bedoeling was om een Dracula te creëren die
100% anders was dan de Dracula die ik vroeger schreef. Wat dit makkelijk maakte was het
feit dat ik alles met het oude figuur had gedaan dat ik wilde doen. Mijn verhalen voor dat
figuur waren op. Het bleek erg makkelijk te zijn om dit verhaal te schrijven, er waren
zoveel onontgonnen gebieden. Ik heb, denk ik, een aantal goede bijfiguren geschapen en
mijn benadering van Dracula vind ik ook beter dan vroeger. Wat ook meespeelt is dat mijn
huidige schrijfstijl beter en compacter is dan vroeger. Kortom, ik ben erg te spreken over
dit verhaal.
Je bent nogal een horror schrijver want voor DC maakte je
vervolgens Nightforce. Kun je de verschillen en overeenkomsten met Tomb of Dracula
aangeven?
De enige overeenkomst tussen de twee series was dat ik het schreef en dat Gene Colan het
tekende. Tomb of Dracula was een superhelden/horror comic, met een doorlopend verhaal.
Nightforce was een verzameling van kortere verhalen en had, wat mij betreft, een heel
ander niveau. Het was volwassener. Jaren later maakte ik een tweede Nightforce serie voor
DC. Deze duurde helaas maar twaalf deeltjes. Dat kwam, denk ik, voornamelijk door het feit
dat er steeds andere tekenaars aan werkten. Ik was wel heel tevreden over mijn verhalen.
Nightforce is geen apart geval. De ene na de andere serie wordt
gestopt, sommigen zelf voordat er een deel in de winkel ligt. Wat vind jij van de huidige
staat van de comic industrie?
Toen ik begon was het de normaalste zaak van de wereld dat een comic een eigen publiek
moest vinden. Volgens de marketing mensen had elke serie zes nummers nodig om bekend te
raken bij het publiek. Als de huidige manier van werken ook in de jaren 80 was gehanteerd
dan waren de Teen Titans meteen gestopt, de verkoop ging namelijk bij nummer twee tot en
met vijf bij elk nummer achteruit. Pas bij nummer zes gingen we meer verkopen. Ik weet
bijvoorbeeld dat mijn Man Called AX serie al bij deel twee gestopt werd (alhoewel we het
verhaal af mochten maken dat tot nummer acht doorliep). Deze manier van werken geeft
nieuwe series geen kans. Toen het bericht rondging dat A Man Called AX zou stoppen begon
niemand meer aan de serie, alleen de mensen die de eerste twee nummers goedvonden bleven.
Ik vind, dat als je een comic uitgeeft je de serie minstens een jaar lang de kans moet
geven om een eigen publiek te vinden.
The Man Called AX kwam oorspronkelijk uit bij Bravura. Een label
dat door jou en enkele andere collega's werd opgezet. Helaas ging Bravura snel ten onder,
hoe kwam dat?
Bravura was een nobel experiment dat een probleem had. Toen wij begonnen begon de
instorting van de comic markt. Daardoor had Bravura geen enkele kans.
Komt AX nog terug?
Ik hoop van wel. AX is een combinatie van John Woo (een geweldige regisseur) actiefilms en
een onderliggend science fiction thema. AX ziet eruit als een actie comic maar er zit een
dieper verhaal onder. Ik weet eigenlijk niet of de lezers dat wel doorhadden. Misschien
trok ik alleen de actie fanaten en waren zij teleurgesteld dat het verhaal niet helemaal
was wat zij dachten. In ieder geval hoop ik dat de serie terugkomt want ik vond het
ontzettend leuk om te schrijven.
Je klinkt vrij negatief. Denk je dat er in de huidige comic markt
nog plaats is voor leuke series zoals jouw Nova serie uit de jaren 70?
Ik deed Nova om de horror van Dracula te compenseren met humor. Helaas verkocht Nova niet
erg best. Ik vind het erg leuk om simpele verhalen te vertellen. Ik ben
eigenlijk een comedy schrijver die geleerd heeft om superhelden comics te schrijven.
Helaas verkoopt comedy stukken minder dan superhelden.
Een serie die wel jarenlang doorging was Teen Titans. De serie
die jij met George Perez maakte was een van de redenen dat DC herontdekt werd door een
hoop mensen. Vertel eens iets over de eerste jaren van de Titans.
Zoals ik al eerder zei werk ik ontzettend fijn samen met George. Toen we met de Titans
begonnen was ik ook nog eens de editor zodat we konden doen en laten wat we wilden.
Niemand hield ons tegen. Ik had de Titans bedoeld als een goede comic met sterke figuren
en vooral een serie met meer dan een standaard vrouwspersoon erin. Ik wilde meerdere
sterke vrouwen in de serie hebben omdat geen enkele comic dat had op dat moment.
Je bent jarenlang de vaste schrijver van de Titans en de diverse
spin off series geweest. Zijn dat soort dingen niet slecht voor de figuren?
Ten eerste hielden we heel goed rekening met het aantal comics op de markt. Figuren als Superman, Batman en
Spider-Man hebben momenteel wel zes of zeven comics
per maand. Wij zorgden ervoor dat er maximaal twee Titans comics per maand op de markt
waren. Een fout die ik wel gemaakt heb is dat ik niet op tijd stopte. Na een jaar of tien
had ik op moeten stappen als schrijver. Mijn verhalen waren niet meer zo goed als in het
begin en ik had iemand anders een kans moeten geven. Ik hield echter zo veel van de
figuren dat ik niet kon stoppen, en dat terwijl ik mijn verhalen zelf niet meer zo goed
vond. Toen ik tenslotte genoeg moed had verzameld vroeg ik aan DC of ik kon stoppen met de
Titans en Nightforce kon maken. DC vond dat prima, maar vroeg me om de serie definitief te
beëindigen. Ik vroeg, en kreeg, de vrije hand om de laatste paar nummers te schrijven.
De volgende incarnatie van de Titans was die van Dan Jurgens en
binnenkort komt de Devin Grayson serie uit. Heb je enig commentaar op een van beide
versies?
Nee! De reden daarvoor is dat ik nooit iets van een serie lees nadat ik als schrijver
gestopt ben. Ik ben er zeker van dat Dan, een uitstekende schrijver en tekenaar, erg goed
was. En ik weet dat Devin de oorspronkelijke Titans terughaalt omdat ze de figuren van
George en mij erg goed kent. Ik wens haar veel succes maar zal de comics niet lezen.
Als je je oude series niet leest wat, en wie, lees je dan wel
tegenwoordig?
Ik lees heel weinig comics. Op dit moment lees ik Bone, Big Bang Comics en Thunderbolts.
Ik zeg niets over tekenaars en schrijvers omdat je dan altijd mensen vergeet en dat wil ik
niet. Mijn vrije tijd besteed ik liever aan mijn grote hobby, het ontwerpen van glas in
lood voorwerpen.
O.K. Terug naar je eigen werk. Je zei een tijdje terug dat je
schrijver en editor was. Kun je de verschillen daartussen aangeven.
Het basis verschil is het doel waarmee je een comic benaderd. Als editor staat het belang
van de uitgeverij voorop, als schrijver denk je toch het meest aan jezelf. Ik heb altijd
geprobeerd een tussenweg te vinden en goede verhalen te schrijven die de uitgeverij
helpen.
Je bent een van de weinige schrijvers die ik ken die naar
superhelden Mickey Mouse heeft geschreven. Hoe komt dat?
Ik ben een erg grote fan van Mickey en toen ik bij Disney werkte smeekte ik bijna om
Mickey verhalen te mogen schrijven. Ik vond het een van de leukste dingen die ik ooit
gedaan heb. Het is namelijk een goed avonturen verhaal schrijven met komische invloeden.
Mickey is namelijk geen humoristisch figuur, maar een actie held met humor. Als je mij
niet gelooft moet je maar naar de oorspronkelijke Mickey verhalen van Disney zelf kijken.
De Disney op papier verschilt ontzettend van de Mickey in de film.
Je bent inderdaad een allround schrijver. Naast je comics heb je
boeken, films en tv series geschreven. Kun je iets over de verschillen van de diverse
media zeggen?
Als ik dat precies moet uitleggen zitten we hier over vier uur nog. Als je de basis
punten neemt houdt dat in dat je een andere houding meeneemt naar elk medium. Voor tv heb
je natuurlijk klinkende dialogen nodig, voor superhelden moet je flink overdrijven, je
moet veel hyperbolen gebruiken, tekenfilms is meer intuïtief. Ikzelf prefereer een
realistisch klinkend figuur, daarom zijn mijn horror en humor verhalen meestal mij beste
verhalen.
Misschien niet je beste, maar wel een van je bekendste verhalen
is een superhelden verhaal. Crisis on Infinite Earths. Wat waren daar de achtergronden
van?
Crisis was iets dat ik bedacht en aan DC voorstelde. Ze vonden het een fantastisch idee.
En alhoewel we erg weinig figuren lieten sterven is dat een van de zaken waar de serie
bekend om raakte, waarschijnlijk omdat helden toen nog niet stierven. We lieten Supergirl
sterven omdat in het nieuwe DC universum Superman de
enige overlevende van Krypton was en er na enige tijd wel weer een nieuwe Supergirl zou
opstaan. De Flash verdween naar de toekomst omdat DC dat wilde en niet omdat ik dat wilde.
Ik heb daar mijn best op gedaan, maar het was niet mijn idee. Bovendien komt er in
december een nieuw Crisis verhaal uit dat ik geschreven heb en door Paul Ryan is getekend.
Ik vind het een erg goed verhaal met geweldige tekeningen en ik hoop dat iedereen het
leest. Daarnaast komt er een hardcover herdruk uit van de oorspronkelijke serie met een
nieuwe inkleuring en een fantastische George Perez/Alex Ross cover.
Een andere superhelden strip van je was de Vigilante. Was dit een
soort reactie op de Punisher van Marvel?
De Vigilante was mijn kijk op hoe een echte vigilante eruitzag. De Punisher is een figuur dat met plezier de schurken
afmaakt en mijn figuur was een blik op een man die de wet eerbiedigde en een vigilante
werd. Hij leed meer onder zijn acties dan welke held dan ook. De serie was mijn poging om
een nieuw thema uit te diepen. Ik vond het heerlijk om te schrijven maar het verkocht
helaas niet goed. Er zat een duidelijke boodschap in de serie, niemand mag de wet in eigen
hand nemen. Je kan niet tegelijkertijd de wet eerbiedigen en eigen rechter spelen. Deze
negatieve boodschap zorgde er waarschijnlijk voor dat de jonge lezers, die van superhelden
houden, de serie niet interessant vonden. Het is ook een van de redenen dat ik nooit Batman achtige figuren geschapen heb. De Titans bevochten
superschurken. Deathstroke was een huurling. De Omega Men waren interplanetaire helden.
Enzovoorts, enzovoorts. Dat is ook de reden dat ik Superman
boven Batman prefereer, Superman is een held die de wet volgt, Batman overtreed de wet als hij denkt dat dat nodig is.
Wat vind jij van het einde van de Vigilante serie? (De
hoofdpersoon, Adrian Chase, pleegt zelfmoord in het laatste deel).
Ik ben het ermee oneens, en meer zeg ik er niet over.
Je hebt je eigen bedrijf opgericht. Wolfmill entertainment. Wat
wil je hiermee bereiken?
Het bedrijf is opgericht om Pocket Dragon Adventures uit te geven. De serie die mijn
zakenpartner en ik gecreëerd hebben en die in september wereldwijd in première ging.
Daarnaast hebben we ook de rechten verkregen om een animatie serie van Elfquest te maken.
We willen alleen maar projecten beginnen die we leuk vinden en niet iets doen alleen maar
omdat het geld oplevert. Als we met iemand werken proberen we de originele visie overeind
te laten. Als iets succesvol is in het ene medium dan hoeven we het alleen maar naar een
ander medium te vertalen om ook daar succesvol te zijn. Kortom als het werkt moet je er
niet aan komen.
Marv, hartstikke bedankt voor je tijd. Als laatste zouden we
graag willen weten wat we in de toekomst van je kunnen verwachten?
Hopelijk komt er meer animatie werk, misschien wat werk voor een actie serie en, als de
editors geïnteresseerd zijn, meer comics. Ik vind comics schrijven fantastisch, maar ik
vraag me soms af of de editors mijn werk te ouderwets vinden. Ik ben niet meer
ge:ïnteresseerd in continuiteit en cross overs. Ik wil goede comics maken die geen enkele
relatie hebben met andere comics.
En jullie ook bedankt om mijn blik op de comic wereld bekend te maken aan de Nederlandse
lezers.
Teen Titans | Tomb of Dracula |
The Man Called A-X | Nova v1 |
Crisis on Infinite Earths | Omega Men |
The History of the DC Universe | Deathstroke the Terminator |
Vigilante | Pocket Dragon Adventures |