Acclaim Crime Fiction

Acclaim Logo Zwart-Wit.gif (580 bytes)

Deze maal wordt niet een serie, maar een sub-label in het zonnetje gezet. In 1995 begon Acclaim naast de Valiant comics ook andere sub-label op te richten, zoals Windjammer en Armada. Na drie mini series hebben we niets meer van Windjammer (verhalen die creator owned waren) gehoord. Armada bestaat echter nog steeds, hoewel het sub-label nu een andere naam draagt, namelijk Acclaim Crime Fiction.

Zoals de naam al duidelijk maakt gaat het hier om misdaadverhalen. Als je het tegenwoordig over dit genre hebt, roept bijna iedereen direct om Frank Miller en zijn Sin City. Echte liefhebbers weten echter dat de Crime Fiction lijn van Acclaim minstens zulke goede comics produceert. Sterker nog, ik ben van mening dat deze comics beter zijn dan Sin City.

Maar om welke series gaat het dan? Tot op dit moment zijn er drie titels uitgekomen, te weten Armed and Dangerous van Bob Hall, Gravediggers van Marc Moretti en The Grackle van Mike Baron en Paul Gulacy.

Armed and Dangerous ligt het dichts tegen Sin City aan. Ook hier gaat het om keiharde verhalen waar de hoofdrol speler bijna geen haar beter is dan zijn tegenstanders. Tot nu toe heeft steeds een Ierse familie (Donovan) de belangrijkste figuren aangeleverd. Een paar jaar geleden werd het hoofd van deze familie, Harry Donovan, vermoord, waardoor de familie bijna alle invloed op de misdaad verloor. De zoon van Harry Donovan heeft nu echter de leeftijd bereikt dat hij in de voetsporen van zijn vader wil treden en dat betekent maar één ding: WRAAK! Hij wordt terzijde gestaan door twee ooms (één is bijna constant dronken en de ander een maffia slager) en een neef (taxichauffeur en altijd flirtend met een dame op rolschaatsen). Vergis je echter niet, dit viertal is dodelijk. Vooral de oom schrikken nergens voor terug en de twee jonge neven zijn snelle studenten op de universiteit van geweld en pijn. Bob Hall weet dit door een strakke verhaallijn en scherpe dialogen prima over te brengen.

Op dit moment zijn er twee vier delige mini series en een special van Armed and Dangerous verschenen. Voor begin 1997 staat een nieuwe mini serie gepland. De titel hiervan is When Irish Eyes Are Crying.

De tweede serie die bij Acclaim Crime Fiction verscheen is Gravediggers. In deze serie wordt een lijk gevonden met een kogelwond in het hoofd. Er is echter geen uitgangswond en de kogel is nergens terug te vinden. Tot overmaat van ramp blijkt het lijk ook nog van iemand te zijn die 15 jaar geleden als overleden is geregistreerd. De lokale politie komt er niet meer uit. Wat doe je dan? Je belt met de Gravediggers, een bijnaam voor een speciale afdeling van justitie, gespecialiseerd in het oplossen van onmogelijkheden. Uiteraard wil de politie ook een vinger in de pap blijven houden en koppelt zij een rechercheur aan de vertegenwoordiger van de Gravediggers.

Moretti schotelt ons een op en neergaand verhaal voor, maar vooral de interactie tussen Cohen van de Gravediggers en Colozzo van de NYPD is schitterend. Het koele analytische vermogen van Marc Cohen, gekoppeld aan de straatwijsheden van Vinnie Colozzo zorgen voor een prima te lezen comic. Gravediggers is veel minder gewelddadig dan Armed and Dangerous. Liefhebbers van Sherlock Holmes, Perry Mason en tv series als Kojak en Streets of San Francisco kunnen echter hun hart ophalen.

De laatste serie die tot nu toe verschenen is heet The Grackle, Hoofdpersoon is Cross, een agent die uit het politiekorps ontslagen is, omdat hij corrupt zou zijn, Na zijn ontslag is hij in dienst genomen door een mysterieus persoon, die Cross uit de goot haalde en hem nu allerlei undercover werk laat doen. In dit verhaal halen Mike Baron en Paul Gulacy vooral het bende thema naar voren. Er is een strijd tussen twee kampen van Aziatische bendes, die beide een kandidaat voor het burgemeesterschap steunen. Dat één van de bendes de nieuwe drug Firefly gebruikt, maakt het er voor Cross niet gemakkelijker op. De drug maakt zijn slagen (It really lights you up) zowel letterlijk als figuurlijk waar, eerst maakt het de gebruiker bijna onkwetsbaar (PCP), maar na verloop van tijd gaat de gebruiker door een spontane ontbranding in vlammen op. Tegen dit soort figuren moet Cross ook nog eens een drugsbaron beschermen, aan wie hij eigenlijk een hekel heeft. Tja, het leven gaat nu eenmaal niet over rozen, maar het levert ons wel een klasse comic op. Dit zijn Baron en Gulacy op hun best. De tekeningen van Gulacy doen weer denken aan zijn hoogtij dagen op Master of Kung Fu of Slash Maraud. Genieten dus!

Al met al zijn alle series van het Acclaim Crime Fiction label meer dan aan te raden. Hoge niveaus van schrijf- en tekenwerk zijn hier meer regel dan uitzondering. Een verademing als je naar de meeste uitgeverijen kijkt. Kijk dus eens verder dan je Sin City lang is en geef je winkelier een reden om heel veel van deze diamantjes te bestellen. Nog één tip, zorg dat je gewapend bent als je deze comics leest. Mocht iemand je ermee zien dan zullen ze zeker proberen je rijkdommen ‘per ongeluk’ mee te nemen. Ik zou dan zeggen ‘Over my dead body’(vrij naar Mitch Donovan, Armed and Dangerous). Heel veel plezier.