Johnny the homicidal maniac
Uitgegeven door Slave Labor Graphics
Schrijver: John Vasquez
Tekenaar: John Vasquez
Inkter: John Vasquez

Reviewer: Alfred Eichholtz

'Johnny The Homicidal Maniac' van John Vasquez word uitgegeven door één van de grotere alternatieve/independent uitgevers, Slave Labor Graphics, die verder onder andere ook Milk and Cheese publiceert. Het is een zeer macaber boek wat je van je stoel doet vallen van het lachen. Zeker in deze tijd, waar het lijkt alsof men zich in bijvoorbeeld Engeland of bij onze zuiderburen nog bezig houdt met het opsluiten van mensen in zelf gegraven kelders in huis of tuin (zou dit de huidige populariteit van klussen en tuinieren verklaren? - lezers, ik zou u buren maar in de gaten houden!).

Johnny doet namelijk niets liever dan de ene na de andere onbekende van de straat of uit de kroeg te sleuren, om die in zijn huis en kelders op te bergen, en ze, al dan niet opgehangen, door langdurige marteling langzaam te laten sterven en ook hun bloed op te vangen. Om vervolgens de muur die Johnny tot zijn gruweldaden dwingt (althans dat denkt hij) hier mee te voeden, door die met bloed te beschilderen. Nu klinkt dit wat vreemd voor een humor comic en doet het weinig goeds voor het imago van de gemiddelde comic lezer die het toch al zo zwaar te verduren heeft. Maar geloof me, het is ongelooflijk grappig.

Het geheel is getekend in een hoekige, speelse stijl met veel detail. Het beste zijn de vlijmscherpe teksten van Johhny wanneer hij weer een slachtoffer wijst op diens domheid en de stupiditeit van de mensheid in het algemeen, en hem vervolgens doorboort met het een of ander, of in stukken rijgt met een van zijn vele martelwerktuigen; hij houdt er niet van om zijn slachtoffers zelf aan te raken. Dit klinkt wel erg ziek. Maar vergis je niet, dit is absoluut geen Faust of iets dergelijks! Geen zware retoriek en/of erotiek maar een verregaande absurditeit die de duister diepten en ziel van de mensheid en haar domheid in een geheel unieke wijze verwoord.

Het gaat over haat, liefde, leegheid, eenzaamheid en een onthoofd knuffelkonijn. In de tot nu toe verschenen nummers wordt het doorlopende verhaal in korte hoofdstukken verteld. Daarnaast staan er ook nog andere korte verhalen in, bijvoorbeeld die over Wobbly Headed Bob en Happy Noodle Boy, die zo mogelijk nog beter en absurder zijn.

Er zijn nu vijf nummers verschenen waarvan de eerste drie reeds herdrukt zijn, bij Slave Labor Graphics ($2.95).