Shadowman v1 #1-35 (1992-1995)
uitgegeven door Valiant
Schrijver: Bob Hall
Tekenaar: Bob Hall

Deze maand krijgt een serie van Valiant wat extra aandacht van ons. Bijna alle Valiant comics zijn qua verkoop diep gekelderd en dat is zeker niet terecht voor alle series. Daarom dan nu een stukje over Shadowman. Deze serie werd opgezet door Jim Shooter en Steve Engelhart. De hoofdpersoon is een jazz muzikant uit New Orleans die na een ontmoeting met een soort vampier door zijn huishoudster aan diverse voodoo rituelen wordt onderworpen. Na dit alles is Jack Boniface de Shadowman geworden. ‘s Nachts ontwaakt Shadowman en krijgt Jack extra krachten om het kwaad te bestrijden. Zijn aartsvijand is Master d’Arque, een eeuwenoude magiër die met behulp van de Darque energie de meest vreemde vermogens heeft. De serie begint buitengewoon sterk, maar al na een paar maanden verdwijnen Shooter en Engelhart bij Valiant. (Engelhart’s Nightman bij Malibu is duidelijk zijn eigen versie van Shadowman).

Nadat dit duo verdween werd het roer overgenomen door de voor mij totaal onbekende Bob Hall. Hij tekent zowel als schrijft de serie met als vaste inkter Tom Ryder. Hall weet de sfeer van New Orleans perfect te benaderen in zowel tekst als tekeningen. Je waant je gewoon in de jazz zaaltjes van de voodoo hoofdstad van Amerika.

Shadowman bevindt zich duidelijk aan de rand van het Valiant universum. Cross overs met andere series worden zoveel mogelijk vermeden en de verhalen zijn redelijk op zichzelf staand. Bovendien is Shadowman, samen met Solar, de enige Valiant serie die slechts éénmaal per maand uitkomt, zodat je niet meteen elke maand vijf dollar moet betalen om het verhaal te volgen.

Mocht je op zoek zijn naar een serie die iets meer brengt dan alleen maar knokpartijen en vrouwen met grote borsten, dan is Shadowman de moeite waard om een poging te wagen.