Solar 0 Alpha and Omega
Uitgegeven door Valiant in 1994
Schrijver: Jim Shooter
Tekenaar: Barry Windsor-Smith
Inkter: Bob Layton

Reviewer:  René van Hasselaar

Deze trade paperback is een bundeling van een gedeelte van de eerste tien nummers van de serie Solar. Jim Shooter legde zijn ziel en zaligheid in de start van het Valiant universum en kwam met vele innovatieve ideeën om de series onder de aandacht van de verzamelaars te brengen. Zo waren daar zaken als flip-books om nieuwe figuren te introduceren en gold logo boeken om de trouw fans te belonen.

Bij Solar werden twee verhalen naast elkaar verteld. Elke comic bevatte naast het verhaal door het vaste creatieve team een insert door Shooter, Windor-Smith en Layton. Dit verhaal vertelde hoe Philip Seleski in Doctor Solar veranderde en sloot met twee pagina’s van het grootste comic panel ter wereld. Als je deze pagina’s uit je comic haalde en aan elkaar paste kreeg je een plaat van 26½ x 51¼ inch. Hoe goed de oorspronkelijke Solar verhalen ook waren, ik zat elke maand veel harder op die zes pagina’s te wachten van wat voor mij een van de beste comic teams van dat moment was. De herdruk als trade paperback en hardcover was dan ook een verademing eindelijk kon ik het verhaal lezen zoals het bedoeld was, in een stuk.

Het enige minpunt (voor mij), aan deze bundeling is het voorwoord van Bob Layton. Toen deze comic werd uitgegeven was Jim Shooter al ontslagen door de hoge heren van Valiant en in zijn voorwoord roemt Layton Barry Windsor-Smith en zichzelf, maar wijdt geen woord aan Shooter, de man die Barry Windsor-Smith naar Valiant haalde en de comics onder de aandacht van de lezers wist te brengen.

Het verhaal begint met atoom fysicus Philip Seleski die ziet hoe de door hem ontworpen nucleaire reactor begint te ontploffen. Seleski denkt dat de wereld vergaat en raakt dusdanig van de kook dat hij probeert de reactor met geweld uit te zetten. Dan gebeurt het wonder, de wereld vergaat niet en Seleski overleeft de ramp. Hij blijkt een levende kern reactor te zijn geworden en wordt door zijn collega’s onderzocht.

Hier blijkt weer eens het meesterschap van Jim Shooter. Hij laat een hoofdpersoon zien die niet meteen als Superman de wereld begint te verbeteren maar een mens die niet meer weet wie of wat hij is. Het enige dat Seleski begrijpt is dat hij meer dan een normaal mens is, maar niet wat hij daar mee moet beginnen. Als eerste redt hij een aantal mensen uit een brandend gebouw, maar al snel komt hij erachter dat het onmogelijk is om iedereen te redden. Een nieuws reportage op de tv over atoom rampen, gekoppeld aan de ramp die hij zelf bijna veroorzaakte doet hem besluiten dat de mensheid nog niet rijp genoeg is om met radioactiviteit te spelen. Hij begint dus alle kernreactors in de wereld te vernietigen.

Hoe dit alles verder gaat en in het omega van de titel eindigt (het alpha was uiteraard het ontstaan van Solar) is iets dat ik uiteraard niet ga vertellen. De manier waarop Shooter het verhaal verteld is volkomen logisch en dit gekoppeld aan de prachtige tekeningen van Windsor-Smith, meer dan capabel geïnkt door Bob Layton is iets wat ik iedereen uit de grond van mijn hart kan aanbevelen als een comic die het waard is om te lezen. Of je nu probeert om de oorspronkelijke tien deeltjes (nu niets meer waard door het instorten van de Valiant markt) of de trade paperback koopt, je krijgt waar voor je geld!