Wolverine 4 delige mini serie
uitgegeven door Marvel in 1982
Schrijver: Chris Claremont
Tekenaar: Frank Miller
Inkter: Josef Rubinstein

Alhoewel Chris Claremont en Frank Miller beide al een forse reputatie hadden toen zij deze mini serie maakten (de eerste met Uncanny X-Men en de tweede met Daredevil) was deze comic het allerbeste wat deze twee supersterren tot op dat moment in hun carrière gemaakt hadden. Toen ik deel een van deze mini serie las had ik een maand lang geen moment rust meer tot deel twee uitkwam. En dit duurde nog 2 maanden want deel drie en vier moesten nog uitkomen. (gelukkig was dit in de tijd dat een comic nog redelijk op tijd uitkwam). Nadat ik het slot gelezen had zat ik een tijdje over het verhaal na te denken om het daarna opnieuw (maar dan in zijn geheel) te lezen. Iets wat ik in de jaren daarna nog diverse malen gedaan heb. Ik hoop in dit stukje nog meer enthousiaste lezers voor dit meesterwerk te vinden.

De comic is een samenwerking tussen Miller en Claremont en niet een verhaal van een schrijver dat door een tekenaar gemaakt wordt. Toen deze comic verscheen had Frank Miller al een geduchte reputatie als schrijver door zijn Daredevil verhalen en was hij niet alleen een fantastische tekenaar (die met diezelfde Daredevil doorgebroken was). Het plot is dan ook door beide mannen samen uitgewerkt waarbij zij alle twee een verhaal wilden maken over de persoon Wolverine en de dingen die hem dreven en geen verhaal over de meedogenloze killer uit de Uncanny X-Men. Het verhaal bevat dan ook vele elementen die puur des Miller’s zijn zoals Japan, Ninja’s en eer. Ook Claremont’s sterke vrouwen zijn hier aanwezig in de personages van Yukio en Mariko Yashida.

Het verhaal begint in de bergen van Canada waar Wolverine een dolgeworden beer op het spoor is. De beer blijkt door een giftige pijl van een jager dol geworden te zijn en Wolverine spoort vervolgens de jager op en levert hem (na uiteraard een knokpartij) uit aan de mounties. Deze ontmoeting is symbolisch voor het hele verhaal we zien het verschil tussen de beestachtigheid waar de mens toe in staat is en de simpele erecode van het beest. Deze doet niets uit kwaadwillendheid maar volgt alleen zijn instincten om te overleven.

Na de intro vertrekken wij naar Japan waar Wolverine gaat uitzoeken waarom hij niets meer hoort van zijn geliefde, Mariko Yashida. Het blijkt dat zij getrouwd is. Haar vader dook plotseling weer op uit het niets en als hoofd van clan Yashida (een van de oudste en machtigste families van Japan) was zijn eerste daad de hand van zijn dochter schenken aan iemand waar hij verplichtingen aan had. Wolverine sluipt het kasteel van de clan binnen en ontdekt dat Mariko mishandeld wordt door haar man, wegens haar verplichtingen aan haar vader (Lord Shingen) weigert zij echter te scheiden. Vervolgens wordt Wolverine ontdekt en door Shingen vernederd voor de ogen van Mariko. Hij gedraagt zich als een beest en wordt uit het huis geworpen.

De (letterlijk) in de goot geworpen Wolverine wordt opgepikt door Yukio een huurling en moordenares. Aangezien niets Wolverine meer kan schelen gaat hij met haar mee naar louche bars en laat zich door haar strikken om haar te helpen in haar strijd tegen the hand, de meest gevreesde groep moordenaars van Japan.(dit is inderdaad dezelfde hand die wij uit de Daredevil verhalen van Miller kennen). Alhoewel Yukio probeert Logan te verleiden weigert hij omdat hij nog steeds verliefd is op Mariko.

Tijdens een missie met Yukio redt hij Mariko uit de handen van een groep moordenaars maar om dit te doen komt zijn berserker aard bovendrijven en keert Mariko zich walgend van hem af. Yukio, die ook niet zo zuiver op de graat is denkt Wolverine dan voor haarzelf te hebben. Logan blijft echter verliefd op Mariko en Yukio laat hem dan in de steek. Zij vermoord echter een van Logan’s oudste vrienden, een agent van de Japanse inlichtingendienst, omdat zij denkt dat hij een agent van de hand is. Als hij Yukio achtervolgd worden zij door de hand aangevallen. In het tumult verdwijnt Yukio maar Wolverine ziet dat hij in een Zen tuin is terecht gekomen. Hij komt hier tot rust en besluit dat hij ene mens is en geen wild beest. Een mens kan groeien terwijl een beest alleen de status-quo kent. Wolverine besluit Shingen te confronteren in deel vier van de mini serie met als titel Honor.

Hoe Wolverine de confrontatie met Shingen aangaat is iets wat ik uiteraard niet ga vertellen. Hiervoor zul je zelf naar je favoriete comic shop toe moeten gaan. Naast het verhaal is de tekenkunst van Frank Miller meer dan voldoende reden om 8 dollar te investeren (dat is tenminste de prijs die op de trade waarin ik het verhaal net herlezen heb). Met de huidige prijs van 2.25 tot 2.99 voor een comic is dit met recht een koopje te noemen voor nog steeds het beste Wolverine verhaal en een van de beste comic verhalen aller tijden.